60 غیرنظامی، قربانی حملات به رهبری امریکا در موصل عراق

دود ناشی از حملۀ هوایی امریکا در حومه موصل عراق، 3 آبان 1395 (عکس از رویترز)

ارتش روسیه اعلام کرد، در طول سه روز حملات هوایی ائتلافِ به رهبری امریکا به مناطق مسکونی موصل در شمال عراق، بیش از 60 غیرنظامی کشته و دستکم 200 تن دیگر زخمی شده‌اند.

ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس عملیات ستاد ارتش روسیه، سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ائتلاف به رهبری امریکا در حملات متعددی مناطق مسکونی، مدارس و دیگر اهداف غیرنظامی را در موصل و دیگر بخش‌های استان نینوای عراق هدف قرار داده است.»

ژنرال رودسکوی افزود: «ما وضعیت موصل را از نزدیک زیر نظر داریم. تاکنون هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در آزادی این شهر از دست تروریست‌های داعش ندیده‌ایم.»

بنا بر اعلام ارتش روسیه، نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، جمعهٔ گذشته یک مدرسه دخترانه را در جنوب موصل هدف قرار دادند.

جمعه گذشته همچنین در حمله هوایی ائتلاف به رهبری امریکا در منطقه داقوق در حومه کرکوکِ عراق، دستکم 15 زن کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش‌ها، جنگنده‌های ائتلاف در این حمله، جمعی از عزاداران را هدف قرار داده بودند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بار دیگر خواستار توقف حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در موصل شده و هشدار داده است حملات علیه غیرنظامیان ممکن است صدها هزار نفر از ساکنان موصل را بر شمار آوارگان در عراق بیافزاید.

تعدادی از شهروندان عراقی گرفتار در موصل، 3 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس عملیات ستاد ارتش روسیه افزود این کشور، سه شنبه هیچ پروازی بر فراز و اطراف شهر حلب، در شمال غرب سوریه انجام نداده است و در نظر دارد این وضعیت را ادامه دهد.

روسیه و سوریه از روز سه‌شنبه (27 مهر) با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب و فراهم شدن امکان خروج غیرنظامیان، حملات هوایی خود را به این شهر به مدت 48 ساعت متوقف کرده‌بودند.

مسکو، سپس، این آتش‌بس را برای دو روز دیگر نیز تمدید کرد. این آتش‌بس یکجانبه روز شنبه به‌پایان رسید و بعد از آن، درگیری‌های شدیدی در حلب ازسرگرفته شد.

عملیات آزادسازی موصل از ساعات اولیۀ دوشنبه (26 مهر) آغاز شده‌است. در این عملیات حدود 60 هزار نیروی ارتش عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‌های کُرد مشارکت دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku