اخبار لحظه‌به‌لحظۀ آزادسازی موصل

تصویری از نیروهای عراقی در منطقه «الشوره» در جنوب موصل در جریان عملیات برای آزادسازی این شهر به عنوان آخرین سنگرگاه داعش (3 آبان 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال داعش در حالی وارد نهمین روز خود شده‌است که نیروهای مبارزه با تروریسمِ عراق و نیروهای مردمی بیش از 70 درصد از اراضی جنوب این شهر را آزاد کرده‌اند.

عملیات موصل، مرکز اداری استان نینوا، از تاریخ 26 مهر با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از جهت‎های مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

طی روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از آزادسازی حدود 80 روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده‏‎است. در ادامه بخشی از تازه‌ترین تحولات در عملیات آزادسازی موصل به صورت لحظه‌‎ به لحظه ارائه می‌شود:

** نیروهای کمیتۀ مردمی و پلیس عراق تاکنون بیش از 70 درصد اراضی جنوب موصل را آزاد کرده‌اند.

** نیروهای امنیتی عراق روستاهای عین نمرود، نعمانیه و کطبه در جنوب موصل را آزاد کردند.

** تانک‌های نیروهای ارتش عراق خودروی بمب‌گذاری شدۀ داعش که قصد جلوگیری از پیشروی ارتش در ورودی‌های موصل را داشت منهدم کردند. داعش با قرار دادن خودروهای بمب گذاری شده و افراد انتحاری سعی دارد جلوی پیشروی ارتش را بگیرد.

**  گروه تروریستی داعش بیش از 40 بیمار بستری شده در بیمارستان موصل که اغلبشان از افراد مسن بودند را از بیمارستان بیرون راند.

**  به گزارش سایت السومریه نیوز به دلیل تعداد بسیار زیاد عناصر زخمی داعش در درگیری‌های موصل، تمامی راهروها و اورژانس بیمارستان مملو از عناصر مجروح این گروه تکفیری است. به گفتۀ ساکنان محلی اغلب اجساد قربانیانِ درگیری‌های موصل به منطقۀ «غابات» در بخش شرقی موصل منتقل شده‌اند.

تصویری از شادمانی کودکان در کنار نیروهای عراقی در حومۀ موصل پس از آزادسازی مناطقی از شهرشان از چنگال داعش

** صهیب الراوی، استاندار انبار، کنترل کامل بخش «رطبه» به دست نیروهای امنیتی را تایید کرد. بنا به گزارش سایت السوریه نیوز، نیروهای امنیتی پرچم عراق را بر فراز ساختمان بخشداری رطبه بر افراشتند.

تروریست‎های داعش در تاریخ 2 آبان به شهر رطبه در استان انبار که از سمت جنوب‌غرب صدها کیلومتر با موصل فاصله‎دارد، حمله کردند. نیروهای عراقی رطبه را حدود پنج ماه پیش از چنگال داعش آزاد کرده بودند.

** عبدالغنی اسدی، فرمانده یگان مبارزه با تروریسم عراق، شامگاه دوشنبه اعلام کرد هم‌زمان با شروع هفتۀ دوم عملیات آزادسازی موصل، نیروهای ارتش مواضع گروه تکفیری داعش را در داخل این شهر هدف حمله قرار دادند.

** یک منبع نزدیک به وزیر دفاع فرانسه از ورود صدها تروریست مسلح وابسته به داعش به موصل خبر داد.

به گزارش سایت السومریه نیوز عراق، این منبع در مصاحبۀ مطبوعاتی گفت در روزهای گذشته صدها عنصر مسلح داعش از سوریه به موصل منتقل شدند.

** نیروهای امنیتی عراق یک انتحاری که قصد منفجر کردن خود در ایست بازرسی منطقۀ قره تپه در استان دیاله در شمال بغداد را داشت به هلاکت رساندند.

** سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی (حشد الشعبی) از آمادگی این نیروها برای بازپس‌گیری شهر تلعفر در استان نینوا از چنگال داعش و جلوگیری از ورود اعضای متواری این گروه تروریستی تکفیری از موصل به سوریه خبر داد.

جواد الطلیباوی، یکی از رهبران ارشد گروه عصائب اهل الحق، دربیانیه‌ای اعلام کرد: «رهبری حشد الشعبی به ما دستور داده است تا ماموریت آزادسازی منطقۀ تلعفر را برعهده بگیریم.»

وی افزود ماموریت نیروهای حشد الشعبی برای جلوگیری از ورود نیروهای متواری داعش به سمت سوریه متمرکز خواهد بود.

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده‌است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب برانند و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیریها پس بگیرند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku