News   /   اروپا

«روسیه به اقدامات تلافی جویانه علیه ناتو متوسل خواهد شد»

ناوهای روسی که در بندر بالستیک روسیه در استان کالینگراد، (منطقه‌ای میان لهستان و دیگر کشورهای حوزه بالتیک) پهلو گرفته‌اند. (عکس: رویترز)

روسیه هشدار داد در صورتی که ناتو به برنامه‌های خود برای مستقر کردن چهار گردان ویژه در لهستان و دیگر کشورهای حوزه بالتیک ادامه دهد، به اقدامات تلافی جویانه متوسل خواهد شد.

آندری کلین، از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه چهارشنبه (15 اردیبهشت) گفت: «استقرار این نیروهای مسلح درست در نزدیکی مرزهای ما بسیار خطرناک خواهد بود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو سه شنبه اعلام کرد این ائتلاف نظامی قصد دارد یک گردان متشکل از نیروهای چند ملیتی را در سراسر کشورهای حوزه شرقی عضو این ائتلاف نظامی مستقر کند.

این پیشنهاد را ابتدا اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در بحبوحه تنش در روابط امریکا و روسیه در حوزه بالتیک مطرح کرد.

تنش در روابط مسکو – واشنگتن اوایل ماه جاری پس از آن شدت گرفت که امریکا، ناو شکن «یو اس اس کوک» را در نزدیکی یک مقر دریایی روسیه در دریای بالتیک مستقر کرد؛ اقدامی که پرواز جنگنده‌های روسی در اطراف این ناوشکن را در پی داشت.

کلین گفت: «نگرانم این برنامه‌ها اقدامات تلافی جویانه خاصی را در بر داشته باشد، اقداماتی که وزارت دفاع در حال حاضر مشغول بررسی آن‌هاست.»

نیروهای نظامی روسیه سرگرم رژه روز پیروزی در میدان سرخ مسکو (عکس رویترز )
نیروهای نظامی روسیه در حال اجرای رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو (عکس: رویترز )

پیشتر نیز سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد مسکو برای مقابله با قدرت رو به رشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) 3 لشگر جدید به نیروهای مسلح خود می‌افزاید.

ناتو سرگرم تجهیز نظامی اوکراین

در همین حال، ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، فرمانده عالی متحدان ناتو در اروپا و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو، در نشستی خبری گفتند ناتو به تقویت ساختار نظامی «دفاعی» و «متناسب» خود در نزدیکی مرزهای روسیه در «واکنش به رفتار روسیه در اوکراین » ادامه خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (سمت چپ) و ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، فرمانده عالی متحدلات ناتو در اروپا درکنفرانسی مطبوعاتی مشترک(عکس خبرگزاری فرانسه )
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (سمت چپ) و ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، فرمانده عالی متحدان ناتو در اروپا درکنفرانسی مطبوعاتی مشترک (عکس: خبرگزاری فرانسه ) 

تنش در روابط روسیه و ناتو به شدت افزایش یافته است. ناتو در آوریل 2014 پس از آنکه شبه جزیره کریمه در پی یک همه پرسی به جمهوری فدراسیون روسیه پیوست، تمامی روابط خود با مسکو را به حالت تعلیق در آورد.

ژنرال کورتیس اسکاپاروتی افزود: «معتقدم ما باید از اوکراین در ارتباط با هر آنچه آن‌ها برای دفاع موفقیت آمیز از اراضی و حاکمیت شان نیاز دارند، حمایت کنیم.»

اسکاپاروتی همچنین در این کنفرانس گفت به سیاست‌های فعلی ناتو در قبال روسیه ادامه خواهد داد. وی افزود ناتو و مسکو باید گفت وگو کنند تا تضمین داده شود که هیچ «تصادف و محاسبه غلطی» وجود ندارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku