News   /   اروپا

آلمان سرگرم بررسی اعزام نیرو به لیتوانی در حمایت از ناتو

تصویری از نیروهای ناتو

به گزارش رسانه‌ها، آلمان احتمالاً به منظور اطمینان بخشیدن به متحدان ناتو در شرق اروپا، به لیتوانی نیرو اعزام می کند.

وزارت دفاع آلمان آمادگی خود را برای افزایش حمایت از ائتلاف نظامی ناتو به عنوان بخشی از نیروهای چرخشی بازدارنده این سازمان علیه آنچه تهدید روسیه عنوان شده، اعلام کرده است.

خبرگزاری «د پ آ» عصر پنجشنبه (10 اردیبهشت)، گزارش‌های منتشر شده درباره این تصمیم برلین در روزنامه های «اشپیگل» و «زوددویچه تْسایتونگ» را تایید کرد.

کشورهای عضو ناتو در پی پیوستن شبه جزیره کریمۀ اوکراین به روسیه به دنبال تقویت حضور خود در کشورهای حوزه بالتیک هستند. شبه جزیره کریمه طی همه پرسی مارس 2014 از اوکراینِ مورد حمایت اروپا جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

مطابق با این توافق، آلمان احتمالاً حدود 150 تا 250 سرباز را در چارچوب نیروهای چرخشی ناتو در لیتوانی مستقر خواهد کرد. این نیروها رهبری ائتلافی گسترده‌تر متشکل از حدود یک هزار نیروی چرخشی را برعهده خواهند داشت.

امریکا خواهان تعهدات بیشتر اعضای ناتو

به گزارش اشپیگل، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا اوایل هفته جاری در سفری به هانوور آلمان، تعهدات بیشتر آلمان را در قبال ناتو خواستار شد. رهبران امریکا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در نشستی در هانوور راه‌های تقویت جبهه شرق ناتو را بررسی کردند. پیش از این نشست، دالیا گریبائوسکایت، رئیس جمهور لیتوانی به برلین سفر کرده بود.

بنابر گزارش‌ها، اوباما مشارکت قوی‌تر سربازان و ارسال تجهیزات بیشتری را از سوی کشورهای عضو ناتو با هدف تقویت جبهه شرق این ائتلاف نظامی خواستار شد.

در صورت نهایی شدن این طرح حدود یک هزار نیرو از کشورهای عضو ناتو در قالب نیروهای چرخشی در لهستان و رومانی مستقر خواهند شد.

استقرار این نیروها در قالب «برنامه ابتکار اروپا» انجام می‌شود، برنامه‌ای که بر اساس آن بودجه دفاعی امریکا در سال آینده را چهار برابر کرده و به 3.4 میلیارد دلار افزایش می دهد.

امریکا همچنین در هفته جاری دو فروند جنگنده F-22 خود را در قالب یک مانور قدرت به لیتوانی اعزام کرد.

تصویری از دو فروند جنگنده  F-22 امریکا بر فراز مقر هوایی نیروهای مسلح لیتوانی در شاولیای لهستان؛ 7 اردیبهشت 95 (عکس خبرگزاری فرانسه)

انتظار می رود تقویت حضور ناتو در شرق، بر تنش در روابط با مسکو که حضور این ائتلاف نظامی درمرزهایش را تهدیدی استراتژیک تلقی می کند، بیافزاید.

روزنامه «زوددویچه تْسایتونگ» همچنین گزارش داد، با وجود تعهد آلمان با اعزام نیروهایش در قالب ماموریت در لیتوانی، برلین خواهان آن است تا از هر گونه تحریک غیر ضروری روسیه خودداری شود.

بنابرگزارش‌ها، آلمان معتقد است هر گونه ماموریت جدید باید مطابق با پیمان‌های موجود میان ناتو و روسیه و به ویژه بندی که بر ممنوعیت حضور دائمی نیروهای ناتو در مرزهای روسیه تاکید دارد، انجام شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku