News   /   اروپا

احتمال از سرگیری مذاکرات روسیه و ناتو پس از 2 سال

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در حال سخنرانی در نشست شورای آتلانتیک درباره ناتو و ثبات منطقه‌ای در واشنگتن دی سی. 18 فروردین 1395 © خبرگزاری فرانسه

روسیه از احتمال از سرگیری مذاکرات با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از حدود 2 سال خبر داده است. روابط مسکو و ناتو در سال 2014 در پی اختلاف نظر بر سر بحران اوکراین تیره و تار شد.

آلکسی مشکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز جمعه گفت که شورای ناتو- روسیه ممکن است بعد از حدود 2 سال نشستی داشته باشند. برگزاری این نشست را «در هفته‌های آینده غیرمحتمل نمی‌دانم.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ، روز چهارشنبه گفته بود این ائتلاف نظامی غربی روند بحث با مقامات روس را برای «توافق بر سر دستور کار و سپس تشکیل جلسه» دنبال می‌کند.

وی افزود: «ناتو در پی مواجهه با روسیه نیست. ما از یک جنگ سرد جدید اجتناب خواهیم کرد. در حال بررسی گفتگو با روسیه هستیم.»

آلکسی مشکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

دبیرکل ناتو همچنین ضمن تاکید بر اینکه «شورای ناتو- روسیه هرگز به حالت تعلیق در نیامده است» افزود: «در واقع ما دو جلسه در شورا پس از الحاق کریمه داشته‌ایم. همه موضوع این است که همکاری عملی (بین ناتو و مسکو) متوقف شده، (اما) گفتگوی سیاسی برقرار است.»

ناتو پیشتر در اوایل فروردین امسال برای همکاری با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرد.  

الکساندر ورشبو، معاون دبیر کل ناتو گفته بود همه اعضای این سازمان مایل «به همکاری بیشتر با روسیه در مبارزه با تروریسم» هستند.

شورای ناتو- روسیه در سال 2002 به منظور ایجاد امکان گفتگو بین روسیه و اعضای ناتو در مورد مسائل امنیتی تاسیس شد.

شبه جزیره کریمه طی همه پرسی مارس 2014 از اوکراینِ مورد حمایت اروپا جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

ناتو مسکو را به تشویقِ جدایی کریمه از اوکراین متهم و همه همکاری‌های عملی با روسیه را متوقف کرده است.

امریکا و متحدان اروپایی آن همچنین مسکو را به بی‌ثبات اوکراین متهم و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند؛ مسکو اما دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.

از سویی، کرملین نیز بارها ناتو را به دلیل تقویت حضور نظامی نزدیک مرزهای روسیه مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده است که «چنین اقدامی، تهدیدی برای صلح منطقه ای و بین المللی است.»

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku