News   /   اروپا

ترکیه سفیر بلژیک را احضار کرد

کمپ اعتراضی هواداران پ. ک. ک نزدیک محل اجلاس ترکیه و سران اتحادیه اروپا در بروکسل- 28 اسفند 1394 (عکس: اسوشیتدپرس)

ترکیه سفیر بلژیک را به وزارت خارجه احضار کرده است.

دولت ترکیه، روز یکشنبه مارک ترِنتِسو، سفیر بلژیک در آنکارا را برای دریافت و ابلاغ نامه اعتراض رسمی ترکیه به  وزارت خارجه احضار کرد.

دولت ترکیه معترض است که بلژیک اجازه داده است اعضا و هواداران حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به هنگام اجلاس اخیر مقامات ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل در نزدیک محل نشست کمپ اعتراضی برپا کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مکالمه‌ای تلفنی با دیدیه ریندرس، همتای بلژیکی خود به این موضع به شدت اعتراض کرد و گفت: «اجازه دادن به یک سازمان تروریستی برای برپایی کمپ در مرکز اروپا غیرقابل قبول است.»

چاووش اوغلو برچیدن فوری چادرهای پ. ک. ک و ممنوعیت فعالیت این گروه را در بلژیک خواستار شد و تاکید کرد: «پ. ک. ک همانند داعش، سازمانی تروریستی است و نباید بین سازمان‌های تروریستی وجه تمایز قائل شد.»

هواداران پ. ک. ک روز پنجشنبه در نزدیکی محل اجلاس سران اتحادیه اروپا و ترکیه درباره بحران پناهجویان در بروکسل چادرهایی بر پا کردند تا اعتراض خود به عملکرد دولت آنکارا در قبال کردها را به گوش اروپایی‌ها برسانند.

در اواسط دی ماه سال 1394 نیز هزاران نفر از کردهای سراسر اروپا در سومین سالگرد ترور سه تن از فرماندهان زن پ‌. ک‌. ک در شهر پاریس، پایتخت فرانسه تظاهرات کردند و خواستار اجرای عدالت علیه دولت ترکیه شدند. [بیشتر بخوانید]

تظاهرات هزاران نفر از کردهای سراسر اروپا در شهر پاریس علیه دولت ترکیه؛ 19 دی 1394 (عکس: خبرگزاری فرانسه)

گفتنی است پ. ک. ک از سوی ترکیه، امریکا و اتحادیه اروپا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.

دولت ترکیه پ. ک. ک را متهم به جنگ برای جدایی طلبی کرده و بر اعضا و فعالان این گروه فشار می‌آورد.

ترکیه در تازه ترین اقدام علیه کردها برگزاری مراسم نوروز را در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین این کشور با ادعای «نگرانی‌های امنیتی» ممنوع کرد.

فشار دولت ترکیه بر کردها در پی انفجار مرگبار در شهر سوروچ در جنوب شرق ترکیه تشدید شد. دولت ترکیه کردها را عامل این حمله تروریستی دانست و عملیات نظامی علیه کردها را آغاز کرد.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تنها به عملیات نظامی و دستگیری فعالان کُرد اکتفا نکرد بلکه فشار بر فعالان سیاسی کرد در بدنه سیاسی کشور را نیز افزایش داد.

از جمله این فشارها می توان به درخواست وزارت دادگستری ترکیه از پارلمان این کشور برای لغو مصونیت قضایی رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها که از کردها حمایت می کند اشاره کرد.

رئيس جمهور ترکیه در پی دستگیری و محاکمه فعالان کرد است.

موسسه حقوق بشر ترکیه چندی پیش اعلام کرد دست‌کم 224 غیرنظامی از جمله 42 کودک و 29 زن در عملیات ارتش ترکیه علیه پ. ک. ک در جنوب شرق این کشور کشته شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku