ویدئو: حمله پلیس ترکیه به جشن نوروز در سیلوپی

نیروهای پلیس ترکیه برای متفرق کردن کردهایی که در حال برگزاری مراسم نوروز بودند از ماشین آبپاش و گاز اشک آور استفاده کردند. (تصویر آرشیوی)

نیروهای پلیس ترکیه برای متفرق کردن کردهایی که مشغول برگزاری مراسم جشن نوروز بودند، به ماشین‌های آبپاش و گاز اشک آور متوسل شده اند. 

این حادثه روز شنبه در شهر سیلوپی واقع در جنوب شرق ترکیه به وقوع پیوست.

دولت ترکیه برگزاری مراسم نوروز در آنکارا، استانبول و هفت استان کردنشین این کشور را ممنوع و دلیل این اقدام را «افزایش نگرانی‌های امنیتی» اعلام کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، صدها نفر از ساکنان سیلوپی علی رغم ممنوعیت برگزاری مراسم نوروز، به خیابان‌های این شهر آمده بودند.

بنا بر این گزارش‌ها، حزب دموکراتیک خلق‌ها - که حامی کردها است – این مراسم را سازماندهی کرده بود.

گزارش‌ها همچنین حاکیست پلیس در ابتدا سعی کرده مردم را متقاعد کند از ساختمان شهرداری فاصله بگیرند، اما گفته می‌شود شمار اندکی از کردها ضمن مخالفت با این مساله با نیروهای پلیس درگیر شده و به سوی آنان سنگ پرتاب کرده‌اند. چندین نفر نیز با مسدود کردن خیابان و آتش زدن لاستیک به این تنش‌ها دامن زده‌اند.

پلیس نیز برای متفرق کردن جمعیت از ماشین‌های آبپاش و گاز اشک آور استفاده کرد. 

در این حوادث، یک مامور پلیس زخمی شد و دست‌کم 10 معترض نیز دستگیر شدند.

ویرانی ناشی از عملیات نظامی ترکیه در شهر کردنشین سیلوپی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این درگیری در حالی صورت گرفت که ارتش ترکیه در دسامبر 2015 (آذر 94) عملیات گسترده‌ای را در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور از جمله شهر سیلوپی آغاز کرد.

ارتش هدف از این عملیات را مبارزه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) اعلام کرده‌ است.

با وجود این، شمار بسیاری از قربانیان عملیات نظامی در این مناطق، غیرنظامی هستند.

موسسه حقوق بشر ترکیه چندی پیش اعلام کرد دست‌کم 224 غیرنظامی از جمله 42 کودک و 29 زن در عملیات ارتش در جنوب شرق کشور کشته شده‌اند.

اداره امنیت ترکیه مدتی بعد از آغاز حملات ارتش به مناطق کردنشین خاطر نشان کرد در این عملیات حدود 100 هزار نفر آواره شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku