مردم عراق حمله به منزل روحانی بحرینی را محکوم کردند

تظاهرات مردم عراق در مقابل سفارت بحرین در بغداد در اعتراض به حملۀ رژیم منامه به منزل شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه

مردم عراق با برپایی تظاهرات در مقابل سفارت بحرین در این کشور حملۀ رژیم منامه به منزل شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه بحرینی را محکوم کرده‌اند.

این اعتراضات چهارشنبه (3 خرداد 96) در بغداد، پایتخت عراق و یک روز پس‌ازآن برگزار شد که نیروهای آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم در روستای الدراز در شمال غرب منامه حمله کردند. در این حمله دستکم شش تن کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.

این در حالی است که از سرنوشت این روحانی بحرینی اطلاعی در دست نیست.

نظامیان آل خلیفه برای متفرق کردن هواداران شیخ عیسی قاسم به شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور متوسل شدند. بنا بر گزارش‌ها دستکم 19 پلیس نیز در این درگیری‌ها مجروح شدند.

در همین حال وزارت کشور بحرین اعلام کرده است با هرگونه اعتراض و یا برپایی اجتماعات عمومی مرتبط با رویدادهای اخیر در این کشور با خشونت برخورد خواهد کرد.

این هشدار آل خلیفه در بحبوحۀ درگیری‌ها و اعتراضات در سراسر بحرین داده شد.

درپی کشته شدن شماری از هواداران شیخ عیسی قاسم، علمای بحرینی در این کشور عزای عمومی اعلام کردند.

دادگاه بحرین (31 اردیبهشت 96) شیخ عیسی قاسم را به دلیل آنچه «پول‌شویی و مشارکت در تروریسم» خوانده به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت 100 هزار دینار بحرین (265 هزار دلار امریکا) جریمه محکوم کرد. صدور این حکم علیه این روحانی برجسته اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.

مقام‌های بحرینی همچنین در 31 خرداد 95 حق شهروندی عیسی قاسم را لغو کردند. آن‌ها همچنین فعالیت «مؤسسۀ عصر روشنگری اسلامی» که شیخ عیسی قاسم بنیان‌گذار آن بود و همچنین «انجمن اسلامی الرساله» را منحل کردند.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنۀ خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مخالفان بحرینی با برپایی تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

درگیری‌ها در روستای الدراز بحرین پس از حملۀ نیروهای آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعه (2 خرداد 96)

رژیم بحرین نیز با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی به سرکوب جنبش مردم بحرین پرداخته و با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را به حبس طولانی‌‌‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

این در حالی است که ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جاگذاشته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و از این رژیم خواسته‌اند برای اجرای اصلاحات در نظام سیاسی بحرین اقدام کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku