تظاهرات ضدامریکایی هزاران یمنی در صنعا

تظاهرات مردم یمن در شهر صنعا، پایتخت این کشور (30 اردیبهشت 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

همزمان با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در عربستان سعودی هزاران نفر از مردم یمن در اعتراض به مشارکت واشنگتن در تجاوز رژیم ریاض به کشورشان تظاهرات کرده‌اند.

این تظاهرات روز شنبه در شهر صنعا، پایتخت یمن، و بعد از نهایی شدن قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی برگزار شد.

معترضان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «امریکا با غارت دیگر کشورها، کشتار، جنایت و ویرانگری پیشرفت می‌کند.»

یک معترض تأکید کرد: «ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا مخالفت خود را با تروریسم امریکایی اعلام کنیم... و از مردم در ریاض می‌پرسیم که سعودی‌ها در این دو سال و نیم به چه چیز دست یافتند؟ هیچی. آنها به هیچ چیز دست پیدا نکردند. فقط مرتکب کشتار و ویرانگری شدند.»

یکی دیگر از معترضان خاطر نشان کرد عربستان سعودی «با پشتیبانی امریکا و اسرائیل یا بدون این پشتیبانی، متحمل شکست تحقیرآمیزی خواهد شد.»

معترضان یمنی همچنین از حمله موشکی نیروهای کشورشان به ریاض پیش از ورود رئیس‌جمهور امریکا به پایتخت عربستان سعودی تمجید کردند. آنها در این تظاهرات پرچم‌های امریکا و رژیم اسرائیل را نیز به آتش کشیدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی فقیر را هدف حملات هوایی قرار داده است.

این تجاوز نظامی تاکنون بیش از 12 هزار کشته و بالغ بر 40 هزار مجروح برجای گذاشته و به آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

حدود 3/3 میلیون یمنی از جمله 2/1 میلیون کودک با سوء تغذیه شدید مواجهند و بیش از هفت میلیون نفر نیز با قحطی و گرسنگی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. این آمار در صورت ادامه یافتن تجاوز سعودی‌ها به یمن ممکن است به شدت افزایش یابد.

در این تجاوز خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های یمن از جمله بیمارستان‌ها، جاده‌ها و مدارس وارد شده است و میلیون‌ها یمنی نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku