صدور قرار بازداشت برای کارکنان یک روزنامۀ مخالف دولت در ترکیه

تصویری از روزنامه‌های ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقام‌های ترکیه برای کارکنان یکی از روزنامه‌های مخالف دولت قرار بازداشت صادر کرده‌اند.

به گزارش رویترز، مقام‌های قضایی ترکیه دستور جلب صاحب‌امتیاز و سه روزنامه‌نگار یک روزنامۀ مخالف دولت را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام این کشور صادر کردند.

این اقدام در ادامۀ سرکوب‌هایی است که پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ در ترکیه اعمال می‌شود.

بوراق اکبی، صاحب‌امتیاز روزنامۀ سوزچو، و 3 روزنامه‌نگار دیگر به ارتباط با فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه، که در تبعیدی خودخواسته در امریکا به سر می‌برد، متهم شده‌اند.

دولت ترکیه گولن را مغز متفکر کودتای نافرجام تیرماه سال گذشته در این کشور می‌داند. این در حالی است که گولن همواره این اتهامات را رد کرده است.

مدیرمسئول این روزنامه که اکنون در لندن به سر می‌برد، در واکنش به این خبر در بیانیه‌ای گفت وی به دلیل انتشار اخبار «صحیح و صادقانه» هدف حملۀ دولت قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، این 4 نفر به «عضویت در یک گروه تروریستی و اقدام اعمال مجرمانه، برنامه‌ریزی برای سوءقصد به جان رئیس‌جمهور و اقدام مسلحانه علیه دولت ترکیه» متهم شده‌اند.

سوزچو دومین روزنامه‌ای است که هدف سرکوب دولت ترکیه قرار می‌گیرد. پیش‌تر 20 تن از کارکنان روزنامۀ جمهوریت، یکی از روزنامه‌های مخالف دولت ترکیه، نیز متهم به دست داشتن در کودتا شده بودند.

سوزچو در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این روزنامه منتشر شد نوشت: «مطمئن باشید سوزچو ساکت نمی‌ماند. این روزنامه همواره صدای وجدان بیدار این کشور خواهد بود.»

ترکیه پس از کودتا بیش از 45 هزار نفر را بازداشت کرده است.

در کودتای نافرجام ترکیه که 26 تیر 95 رخ داد، گروهی از نیروهای ارتش این کشور باهدف سرنگونی دولت عملیاتی نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد. در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

منتقدانِ اردوغان دولت آنکارا را متهم کرده‌اند در وضعیت اضطراری اعمال‌شده پس از کودتا، مخالفان و منتقدان را سرکوب می‌کند.

سرکوب گستردۀ مخالفان در ترکیه انتقاد جامعۀ بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری را برانگیخته است.

در این سرکوب‌ها همچنین تعداد بسیار زیادی از رسانه‌های منتقد دولت تعطیل ‌شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku