استولتنبرگ: ناتو در عملیات جنگی علیه داعش شرکت نمی‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد حتی در صورت موافقت اعضای ناتو برای ملحق شدن به ائتلاف تحت هدایت امریکا در سوریه و عراق، این سازمان نظامی غربی در عملیات جنگی مشارکت نمی‌کند.

ینس استولتنبرگ روز پنج‌شنبه گفت اعضای ناتو درباره ملحق شدن به ائتلاف تحت هدایت امریکا مشغول تبادل‌نظر هستند ولی اگر به ائتلاف بپیوندند در عملیات جنگی شرکت نخواهند کرد.

استولتنبرگ در جمع خبرنگاران تأکید کرد ورود ناتو به عملیات جنگی «کاملاً غیرممکن» است.

وی ادامه داد کشورهای ناتو به طور جداگانه در ائتلاف امریکا حضور دارند ولی تاکنون درباره پیوستن این سازمان نظامی در قالب یک مجموعه به ائتلاف موسوم به ضد داعش به توافق نرسیده‌اند.

دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه ناتو تسلیم فشارهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نمی‌شود، تصریح کرد: «هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. گفتگوها همچنان ادامه دارد.»

جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا (تصویر آرشیوی)

ترامپ پیش از این خواهان ایفای نقش بیشتر ناتو علیه گروه‌های پیکارجو در سوریه، عراق و افغانستان شده بود. وی قرار است چهارم خرداد (25 مه) در بروکسل، مقر ناتو، با رؤسای‌جمهور کشورهای عضو این سازمان نظامی دیدار کند.

گفته می‌شود فعالیت‌های ناتو در سوریه و عراق به برگزاری دوره‌های آموزش نظامی و انجام عملیات شناسایی هوایی برای ائتلاف تحت هدایت امریکا محدود است. این سازمان با گذشت تقریباً 16 سال از تجاوزش به افغانستان، حضور نظامی خود را در این کشور همچنان حفظ کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، یک مقام بلندپایه ناتو چهارشنبه درخواست کرده بود اعضای این سازمان پیشنهاد واشنگتن را برای ملحق شدن به ائتلاف تحت هدایت امریکا بپذیرند.

ائتلاف تحت هدایت امریکا که ادعا می‌کند مواضع گروه تروریستی داعش را هدف قرار می‌دهد، حملات هوایی خود را در عراق از سال 2014 آغاز کرد. این حملات تأثیر چندانی در نابودی داعش نداشته ولی به مرگ بسیاری از غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها در این کشور عربی منجر شده است.

عملیات هوایی و زمینی ائتلاف سپس به نواحی تحت تصرف داعش در شمال شرق سوریه نیز کشیده شد. دولت دمشق به دفعات اعتراض خود را به مداخله امریکا اعلام و عملیات ائتلاف را ناقض حق حاکمیت خود عنوان کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku