News   /   اروپا

هشدار آلمان به ترکیه؛ خروج نظامی از اینجرلیک

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجۀ آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجۀ آلمان، هشدار داد در صورتی‌ که آنکارا همچنان از حضور نمایندگان پارلمان آلمان در پایگاه نظامی اینجرلیک ممانعت به عمل آورد، برلین نیروهایش را از این پایگاه خارج خواهد کرد.

گابریل روز چهارشنبه در گفتگو با رسانه‌های محلی گفت اگر به نمایندگان آلمانی اجازه داده نشود از پایگاه اینجرلیک بازدید کنند، پارلمان آلمان دربارۀ خروج نظامیان این کشور از ترکیه تصمیم‌گیری خواهد کرد. دست‌کم 250 نظامی آلمانی در این پایگاه مستقر هستند.

وی افزود: «فقط می‌توان امیدوار بود که دولت ترکیه نظرش را در روزهای آینده تغییر دهد در غیر این صورت پارلمان آلمان مسلماً سربازانش را در ترکیه تنها نخواهد گذاشت.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز روز سه‌شنبه هشدار داد برلین ممکن است نیروهایش را به جایی دیگر منتقل کند. حتی احزاب مخالف دولت مرکل از جمله حزب سبز و حزب چپ، از پارلمان خواسته‌اند تا نیروهای نظامی آلمان از ترکیه خارج شوند.

اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان، در ژانویه 2016 با نظامیان این کشور در پایگاه اینجرلیک ترکیه دیدار کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

برخی رسانه‌ها گزارش دادند نیروهای آلمانی که به‌عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری امریکا در ترکیه مستقر هستند، به اردن اعزام خواهند شد.

دولت آلمان خاطر نشان کرد حضور نظامی‌اش در مناقشۀ کنونی در سوریه و عراق جنبه لجستیکی و پشتیبانی دارد و نیروهایش در مأموریت‌های رزمی مشارکت نمی‌کنند.

روابط میان آنکارا و برلین پیش از برگزاری همه‌پرسی ترکیه در ماه آوریل با هدف افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، کاهش یافته بود. مقامات آنکارا از تصمیم دولت برلین در منع برگزاری اجتماعاتی در حمایت از اردوغان در آلمان - که سه میلیون شهروند ترک در آن زندگی می‌کنند - خشمگین بودند.

همچنین روابط دو کشور پس از کودتای نافرجام جولای 2016 در ترکیه تیره شد؛ ترکیه پس از این کودتا به سرکوب گستردۀ مخالفان پرداخت، اقدامی که با انتقاد بسیاری از کشورها از جمله آلمان همراه شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku