رژیم صهیونیستی ساخت «دیوار آپارتاید» را در شهر بیت لحم از سرگرفت

اقدام اعتراضی فلسطینیان در برگزاری دوی ماراتن در امتداد دیوار حائل که کرانۀ غربی رود اردن را از قدس جدا می‌کند. 11 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رژیم صهیونیستی ساخت دیوار بحث‌برانگیز حائل موسوم به «دیوار آپارتاید» را در شهر بیت لحم در کرانۀ غربی رود اردن از سرگرفته است.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، شنبه به نقل از حسن بریجیه، عضو کمیتۀ مقابله با دیوار آپارتاید و شهرک‌سازی در بیت لحم، گزارش داد نیروهای اسرائیلی یک حصار سیمی به ارتفاع چهار متر را در منطقۀ «عین جوازه» در شمال غرب روستای الولجه نصب کرده‌اند که به‌طور کامل این منطقه را محصور کرده است.

گروه اسرائیلی بتسِلِم نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشته است: «ساخت این حصار در کرانۀ غربی، حقوق فلسطینی‌ها را در این مناطق به‌شدت نقض و دسترسی آنان را به زمین‌هایشان، خدمات ضروری و بستگانشان در سوی دیگر حصار محدود می‌کند. این حصار همچنین مانع هرگونه توسعه اقتصادی می‌شود.»

اسرائیل ساخت دیوار حائل و حصار در کرانۀ غربی را از سال 2002 آغاز کرده است. تل‌آویو مدعی است اجرای این پروژه مانع نفوذ فلسطینیان به سرزمین‌های تحت اشغال می‌شود، اما فلسطینی‌ها می‌گویند این اقدام نه‌تنها آنان را از حقوق اساسی‌شان محروم می‌کند، بلکه در جهت تداوم اشغالگری صهیونیست‌ها انجام می‌شود.

بنا بر اعلام دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه در سازمان ملل متحد، این حصار در صورت تکمیل تقریباً 10 درصد از کرانۀ غربی ازجمله قدس شرقی را محصور می‌کند و ارتباط این قسمت را با جاهای دیگر قطع خواهد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در سال 2004 ساخت «دیوار آپارتاید» در سرزمین‌های اشغالی را ناقض قوانین بین‌المللی دانست و از اسرائیل خواست آن را تخریب کند.

ورود نیروهای اسرائیلی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان فلسطینی در کنار دیوار حائل در نزدیک شهر رام الله، 29 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روز شنبه در تحولی دیگر، رژیم صهیونیستی از بسته شدن و منع تردد در کرانۀ غربی و نوار غزه به مناسبت تعطیلات اسرائیلی (روز یادبود و روز استقلال) تا سه‌شنبه خبر داد.

ازسرگیری ساخت دیوار حائل در کرانۀ غربی در حالی است که تل‌آویو فعالیت‌های خود در جهت اشغالگری و همچنین شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تشدید کرده است.

ساخت دیوار حائل و شهرک‌سازی از سوی بسیاری کشورهای جهان و مجامع بین‌المللی محکوم و بر خلاف موازین بین‌المللی شناخته شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku