جبیر: ریاض در پی پایان دادن به دخالت ایران در خاورمیانه

عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان سعودی (چپ)، در کنار سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در مسکو (6 اردیبهشت 96 - عکس از رویترز)

عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان سعودی، می‌گوید ریاض به دنبال پایان دادن به آنچه «دخالت ایران در خاورمیانه» می‌خواند، است.

جبیر چهارشنبه (6 اردیبهشت) در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در مسکو این اظهارات را بیان کرد.

وی سپس با تروریستی خواندن جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان مدعی شد ریاض برای مقابله با دخالت‌های ایران و حزب‌الله در منطقه تلاش می‌کند. جبیر افزود: «حزب‌الله برای عملی کردن برنامه‌های موردنظر ایران، اقداماتی در مناطق مختلف انجام می‌دهد. حزب‌الله جایی در هیچ کجای جهان ندارد.»

لاوروف در واکنش به اظهارات همتای سعودی خود گفت: «حزب‌الله را یک گروه تروریستی نمی‌دانیم. ایران نیز به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد. حضور روسیه و ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشور است.»

جبیر همچنین تأکید کرد ریاض همواره بر این باور است که هیچ آیندۀ سیاسی برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، وجود ندارد.

وزیر خارجۀ عربستان همچنین مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، را مثبت ارزیابی کرد اما گفت نیازی به دخیل کردن کشورهای دیگر در این مذاکرات که با حمایت ایران، ترکیه و روسیه انجام می‌شود، نمی‌بیند.

لاوروف نیز در این نشست گفت مسکو با برکناری اسد موافق نیست و معتقد است مردم سوریه باید آیندۀ وی را انتخاب کنند.

وزیر خارجۀ روسیه گفت: «اختلاف‌نظر آشکار با عربستان دربارۀ مسئلۀ سوریه داریم، اما برای یافتن راه‌حل درباره بحران این کشور با یکدیگر همکاری می‌کنیم. همه طرف‌های سوری باید در حل مسئله این کشور مشارکت کنند.»

تأکید ریاض و مسکو بر مبارزه با تروریسم

جبیر در ادامه گفت: «از نقش روسیه در قبال مسئله فلسطین تقدیر می‌کنیم. دو کشور بر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

وی افزود: « عربستان و روسیه درباره احترام به حاکمیت ملی کشورها توافق نظر دارند.»

عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان سعودی (چپ)، در کنار سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در مسکو (6 اردیبهشت 96 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

عادل الجبیر ادامه داد: «درباره لزوم دستیابی به راه‌حل جامع و عادلانه برای مسئله فلسطین بر اساس طرح اتحادیه عرب با روسیه گفتگو کردیم.»

وی افزود: «همه ما از تلاش‌های فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن حمایت می‌کنیم و خواهان همکاری با روسیه به‌منظور یافتن راه‌حل سیاسی در یمن هستیم. ما به پرونده یمن و لزوم حل مسئله یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج (فارس) پرداختیم. بر اهمیت ادامه رایزنی‌ها با روسیه برای تأمین منافع دو کشور تأکید داریم. درباره چگونگی تقویت همکاری برای تثبیت امنیت و مبارزه با تروریسم گفتگو کردیم. با روسیه درباره مسئله سوریه هماهنگی می‌کنیم.»

لاوروف نیز دراین‌باره گفت:‌ «مسئله فلسطین باید بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی حل شود و ما در این زمینه تلاش می‌کنیم.»

لاوروف طرح همکاری هسته‌ای با ریاض را فاش کرد

وزیر خارجه روسیه در ادامه فاش کرد مسکو به اجرای طرح‌های مشترک با ریاض در زمینۀ انرژی هسته‌ای توجه دارد.

وی افزود طرح‌ها و برنامه‌هایی برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای وجود دارد و شرکت روس اتم به نمایندگی از روسیه وارد عمل خواهد شد.

نماینده روس اتم در ماه جاری میلادی به ریاض سفر کرد.

جبیر در پایان گفت روسیه از پادشاه سعودی برای سفر به مسکو دعوت کرد و هماهنگی برای تعیین زمان مناسب ادامه دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku