پوتین: احتمال وقوع حملات شیمیایی ساختگی در سوریه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (راست) و سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا (22 فروردین 96، عکس از رویترز)

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد اطلاعاتی را دربارۀ قصد امریکا برای حملۀ مجدد به سوریه و همچنین طرح‌هایی برای انجام حملات شیمیایی ساختگی و مقصر جلوه دادن دولت دمشق در اختیار دارد.

ولادیمیر پوتین سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با سرجیو ماتارلا، همتای ایتالیایی خود، در مسکو گفت: «اطلاعاتی دربارۀ تدارک اقدام تحریک‌آمیز مشابه (حادثۀ شیمیایی ادلب)...در دیگر نقاط سوریه از جمله در حومۀ جنوبی دمشق... در اختیار داریم.»

پوتین ادامه داد: «آن‌ها قصد دارند در آنجا موادی را انبار و دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کنند.»

دولت مسکو پیشتر ادعاهای مربوط به اینکه ارتش سوریه در استان ادلب حملۀ شیمیایی انجام داده است را رد و اعلام کرده بود هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

 روسیه همچنین از سازمان ملل درخواست خواهد کرد تا دربارۀ حادثۀ شیمیایی در استان ادلب تحقیق کند.

شلیک موشک‌های تاماهاک از ناو یواس‌اس پورتر در دریای مدیترانه (عکس از پایگاه خبری نیروی دریایی امریکا)

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگر از سخنان خود به حملۀ موشکی ناوهای امریکایی مستقر در دریای مدیترانه به سوریه اشاره کرد و افزود: «من و رئیس‌جمهور ایتالیا در این باره صحبت کردیم و به او گفتم که این حمله یادآور حوادث سال 2003 در عراق است. در آن سال نمایندگان امریکا تسلیحات شیمیایی فرضی یافته شده در عراق را در جلسه شورای امنیت نشان دادند. عملیات نظامی متعاقباً در عراق به راه افتاد و با نابود شدن این کشور، افزایش تهدیدهای تروریستی و پیدایش داعش در عرصۀ جهان به پایان رسید.»

وی خاطر نشان کرد برخی کشورهای غربی با هدف بهبود روابط خود با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به طور علنی از حملۀ هفتۀ گذشتۀ این کشور به سوریه حمایت کردند.

ارتش امریکا بامداد جمعه فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص را با 59 موشک تاماهاک هدف قرار داد. این حمله با دستور ترامپ و در واکنش به حادثۀ شیمیایی اخیر در استان ادلب انجام شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku