News   /   اروپا   /   تلگرام

موگرینی: بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به دنبال حملۀ موشکی امریکا به سوریه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، امکان راه‌حل نظامی برای بحران سوریه را رد کرده است.

موگرینی در یک نشست خبری در پایتخت الجزایر گفت: «در نشست هفتۀ گذشتۀ بروکسل دربارۀ سوریه بار دیگر تأکید شد که هیچ راه‌حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد.»

وی افزود: «اتحادیۀ اروپا در این خصوص موضعی شفاف و قاطع دارد. هیچ‌گونه احتمالی برای راه‌حل نظامی در سوریه وجود ندارد.»

موگرینی افزود امریکا دوست اتحادیۀ اروپاست و این اتحادیه امیدوار است بتواند با امریکا بر سر حل سیاسی بحران در سوریه به توافق برسد.

اخیراً سخنان ضدونقیض برخی از مشاوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، تردیدهایی را در خصوص سیاست خارجی واشنگتن در قبال سوریه برانگیخته است.

نیکی هیلی، نمایندۀ امریکا در سازمان ملل، اخیراً برخلاف اظهارات قبلی خود گفته برکناری اسد یکی از اولویت‌های دولت ترامپ است.

هیلی گفت برای حل سیاسی بحران سوریه تا وقتی بشار اسد در قدرت است، هیچ گزینه‌ای وجود ندارد.

شلیک موشک‌های تاماهاک از ناو یواس‌اس پورتر در دریای مدیترانه (عکس از پایگاه خبری نیروی دریایی امریکا

تأکید نماینده امریکا در سازمان ملل بر کناره‌گیری اسد در حالی است که وی 10 فروردین در گفتگو با خبرنگاران به‌صراحت گفته بود اولویت دولت واشنگتن دیگر تمرکز بر کناره‌گیری بشار اسد نیست.

این در حالی است که رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، نیز به‌تازگی ضمن تأکید بر اینکه اولویت اول دولت امریکا شکست داعش است گفته است این مردم سوریه هستند که باید دربارۀ سرنوشت اسد تصمیم‌گیری کنند.

تیلرسون همچنین تأکید کرد حملۀ موشکی امریکا به ادلب تنها در واکنش به استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام شده است. وی افزود: «هیچ تغییری در وضعیت نظامی ما ایجاد نشده است.» تیلرسون گفت وقتی داعش شکست بخورد امریکا می‌تواند بار دیگر بر ایجاد یک «فرآیند سیاسی» در سوریه تمرکز کند.

به گفتۀ کارشناسان این‌گونه تناقض‌گویی‌های مقامات امریکا و همچنین حملۀ موشکی این کشور به سوریه نشان می‌دهد واشنگتن سیاست خارجی منسجمی در قبال سوریه ندارد.

ارتش امریکا 18 فروردین به بهانۀ حملۀ مرگبار شیمیایی در خان‎شیخون، به دستور ترامپ 59 موشک توماهوک را از ناوهایش در دریای مدیترانه به پایگاه الشعیرات متعلق به ارتش سوریه در استان حمص شلیک کرد و 9 غیرنظامی ازجمله 5 کودک را کشت.

این حمله که بدون مجوز کنگره امریکا انجام شده انتقادات بسیاری را ازجمله در داخل امریکا برانگیخته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku