احتمال درمان آلزایمر با استفاده از آنتی‌بادی‌ها و سونوگرافی

نمایی از فیلم جدایی نادر از سیمین که در آن یکی از شخصیت‌ها به بیماری آلزایمر مبتلا بود.

محققان استرالیایی می‌گویند در درمان بیماری زوال عقل به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌اند.

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند استرالیا دریافتند استفاده از سونوگرافی به همراه درمان دارویی آنتی‌بادی (پادتن‌ها) علائم آلزایمر را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

محققان این دانشگاه دریافتند سونوگرافی می‌تواند در انتقال پادتن‌های درمانی به مغز و کاهش علائم آلزایمر بسیار مؤثر عمل کند.

این محققان پیش‌تر در پژوهشی دیگر دریافته بودند انجام سونوگرافی غیر دارویی نیز علائم آلزایمر را در موش‌ها کاهش می‌دهد و حافظه را به آن‌ها بازمی‌گرداند.

این تحقیق جدید نشان داد که انجام سونوگرافی به‌تنهایی توده‌های سمی پروتئینی را از بین می‌برد اما همراه ساختن آن با یک درمان دارویی آنتی‌بادی در کاهش علائم آلزایمر و از بین بردن توده‌های پروتئینی بسیار مؤثرتر است.

پروفسور پانکاج ساه، یکی از مدیران انستیتوی مغز در دانشگاه کوئینزلند، گفت: «این کشف قدم مثبت دیگری به‌سوی درمان زوال عقل از سوی محققان دانشگاه کوئینزلند است.»

نتایج این تحقیق نشان می‌دهند بیماری‌های آلزایمر، ام‌اس و پارکینسون قابل درمان هستند.

وی افزود: «این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که سونوگرافی می‌تواند درمان مناسبی برای بیماری‌هایی که ابتلا به آن‌ها باعث تجمع پروتئین در مغز می‌شود (مثل پارکینسون و ام‌اس)، باشد.»

یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت درمان‌هایی که به کمک آنتی‌بادی‌ها انجام می‌شوند سالانه حدود 25 هزار تا 100 هزار دلار برای هر بیمار هزینه دارند اما این تحقیق می‌تواند هزینه‌های چنین درمان‌هایی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

انتقال داروها به مغز کار مشکلی است. چراکه ساختار مغز انسان به‌گونه‌ای است که بین خون و مغز یک مادۀ واسط وجود دارد که مانع رسیدن مستقیم خون به مغز می‌شود و به همین دلیل رساندن مواد دارویی موجود در خون به مغز را مشکل می‌کند. سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی BBB محدودهٔ جداکننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است؛ به‌طوری‌که اگر مواد رنگی به درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که اثری از این ماده درون مغز دیده نمی‌شود. این پرده یا سد از مویرگ‌های خاصی تشکیل شده که برخلاف ساختار عادی مویرگ‌ها، دارای منافذ نبوده و اتصال بین سلولی در آن‌ها بسیار محکم است و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و ریز مولکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها (از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.

با این حال با این رویکرد جدید که در آن از داروهای آنتی‌بادی و سونوگرافی به‌طور مشترک استفاده می‌شود، می‌توان از این سد عبور کرد، درمان‌های دارویی را به مغز رساند و عملکرد حافظه را بهبود بخشید.

اکنون پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند در حال تبدیل این پژوهش به درمان هستند تا بیماران بتوانند از آن استفاده کنند.

بیماری آلزایمر یکی از انواع بسیار شایع زوال عقل است. انتظار می‌رود شمار بیماران مبتلا به زوال عقل در استرالیا تا سال 2050 به 900 هزار تن برسد.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku