تظاهرات فعالان امریکا در اعتراض به دیدار ترامپ با رئیس جمهور مصر

تظاهرات علیه دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در واشنگتن (13 فروردین 1396، عکس از الجزیره)

فعالان آمریکایی با برپایی تظاهرات در واشنگتن مخالفت خود را با نشست رئیس جمهور امریکا و رئیس‌جمهور مصر ابراز کردند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، قرار است دوشنبه (14 فروردین) در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، دیدار و دربارۀ تقویت روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای گفتگو کند.

ده‌ها تن از مردم امریکا روز یکشنبه با برگزاری اجتماع و روشن کردن شمع، یاد و خاطر هزاران زندانی سیاسی در زندان‌های مصر را گرامی داشتند.

یکی از معترضان درحالی‌که نقابی بسیار بزرگ از السیسی برسر داشت، در حرکتی نمادین، با دستکش‌های خون‌آلود شعارنوشته‌های تظاهرات کنندگان را تکه‌تکه می‌کرد.

A man wears a mask of Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi as protesters condemn his visit to the White House by gathering at Washington Monument, Washington DC, April 2, 2017. (Photo by Al Jazeera)

تظاهرات کنندگان در این حرکت اعتراضی تصمیم ترامپ را در دعوت از حاکم مصر، که با کودتای نظامی در سال 2013 در این کشور به قدرت رسید، محکوم کردند.

محمد سلطان، یک آمریکایی که نزدیک به دو سال در مصر زندانی بوده است،  گفت: «ما 1.5 میلیارد دلار به مستبدی می‌دهیم که هزاران نفر را کشته و ده‌ها هزار نفر، ازجمله آمریکایی‌ها، را به زندان انداخته است.»

سلطان تأکید کرد: « ما باید به جهان بگوییم که ترامپ چه کسی را به کاخ سفید دعوت کرده است.»

محمد سلطان، یک آمریکایی که نزدیک به دو سال در مصر زندانی بوده است.

رئیس‌جمهور مصر در شهریور سال گذشته سفری غیررسمی به ایالات‌متحده داشت که در آن با ترامپ که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، دیدار و گفتگو کرد.

یک مقام ارشد کاخ سفید روز جمعه گفت ترامپ به دنبال تقویت روابط با مصر است.

ترامپ سیسی را «فردی فوق‌العاده» خوانده و از اینکه وی توانسته «کنترل مصر» را در اختیار بگیرد ابراز خرسندی کرده است.

سیسی نیز پیش‌تر در مصاحبه‌ای ضمن تمجید از ترامپ، وی را فردی دانسته است که «درک عمیقی از وقایع» دارد.

تحلیلگران می‌گویند مواضع حمایت‌گرانۀ مصر از رژیم صهیونیستی در تقویت روابط قاهره و واشنگتن تأثیر بسزایی داشته است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دولت سیسی در نقض حقوق بشر با اتهام‌های متعدد مواجه بوده است.

گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند در دوران بعد از کودتا در مصر که به سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب این کشور منجر شد، سرکوب‌ و اقدامات امنیتی شدیدی صورت گرفته که در آن‌ شمار زیادی کشته شده‌اند.

در دوران پساکودتا همچنین 20 هزار نفر دستگیر و بر اساس اعلام سازمان عفو ​​بین‌الملل، شمار زیادی از منتقدان السیسی ناپدید شده‌اند.

مصر از سال 1979 پس از امضای تفاهم‌نامه صلح با رژیم اسرائیل، سالانه 1.5 میلیارد دلار به‌عنوان کمک از آمریکا دریافت می‌کند که 1.3 میلیارد دلار از این کمک‌ها به‌صورت کمک‌های نظامی و تسلیحاتی است.

روند کمک‌رسانی تسلیحاتی امریکا به مصر در دولت قبلی امریکا، برای مدتی، به حالت تعلیق درآمد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku