«اسرائیل اجازۀ دسترسی به نوار غزه را نمی‌دهد»

نمایی از بمباران نوار غزه به دست رژیم صهیونیستی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی از اقدام مقام‌های رژیم صهیونیستی که اجازۀ دسترسی محققان خارجی را به نوار غزه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در آنجا ندادند، انتقاد کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه (14 فروردین) در گزارش 47 صفحه‌ای خود اسرائیل را به ممانعت «هدفمند» از ورود اعضای تیم تحقیق و تفحص این سازمان به غزه از سال 2008 متهم کرد. از آن زمان تنها یک تیم تفحص این سازمان در سال گذشته توانست مجوز ورود به نوار غزه را دریافت کند.

این سازمان همچنین اعلام کرد مصر از سال 2012 مانع ورود اعضای این گروه و نیز عفو بین‌الملل به غزه شده است.

محاصرۀ نوار غزه از سال 2007 آغاز شده است و اسرائیل با همکاری مصر تمامی گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه را مسدود کرده و ورود هرگونه کالا به این منطقه حتی دارو و تجهیزات پزشکی را ممنوع کرده است. این محاصره باعث افزایش فقر و بیکاری در نوار غزه شده است. از آن زمان حماس و رژیم صهیونیستی 3 بار درگیر جنگ شده‌اند.

در همین راستا، گروه‌های حقوق بشری تحقیقاتی را درزمینۀ بررسی جنایات جنگی در غزه آغاز کرده‌اند.

تصویری از ویرانی‌های نوار غزه

این در حالی است که رژیم صهیونیستی بارها دیده‌بان حقوق بشر را به رعایت نکردن بی‌طرفی و انجام رفتار جانب‌دارانه در مسئلۀ غزه متهم کرده است.

تل‌آویو ماه گذشتۀ میلادی از اعطای مجوز ورود برای یکی از مقام‌های ارشد این سازمان امتناع کرد، اما وی توانست به‌عنوان یک گردشگر به سرزمین‌های اشغالی وارد شود.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامۀ این گزارش آورده است که محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی رژیم صهیونیستی، ادعاهای این رژیم را مبنی بر این‌که خود تحقیقات لازم را دربارۀ موارد نقض حقوق بشر در غزه انجام می‌دهد و نیازی به مداخلۀ «دیوان بین‌المللی کیفری» نیست، زیر سؤال می‌برد.

ساری باشی، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در امور اسرائیل و فلسطین، گفت: «اگر اسرائیل می‌خواهد دادستان دیوان بین‌المللی کیفری این استدلال را که پیگیری‌های کیفری این رژیم کافی هستند جدی بگیرد، نخستین گام مناسب صدور مجوز برای محققان حقوق بشر است تا بتوانند اطلاعات مرتبط را به دست آورند.»

این سازمان همچنین از مصر به دلیل ایجاد محدودیت در دسترسی به غزه و از حماس برای عدم همکاری با اعضای تیم‌های تحقیق و تفحص انتقاد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر مدعی است حماس از اعضای کمیته‌های حقوق بشری حفاظت نمی‌کند. در این گزارش حماس به بازداشت منتقدانش نیز متهم شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku