سفر روحانی به مسکو با محور امنیت منطقه، مناسبات اقتصادی و مبارزه با تروریسم

دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین، 8 فروردین 1396 (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

رئیس‌جمهور ایران، بامداد چهارشنبه به سفر رسمی خود به روسیه در حالی پایان داد که در آن بر همکاری نزدیک دو کشور در مبارزه با تروریسم، ترویج ثبات در منطقه و تقویت مناسبات اقتصادی دوجانبه تأکید شد.

حسن روحانی در این سفر رسمی دو روزه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در کاخ کرملین دیدار کرد. دو کشور 14 سند همکاری امضا و در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت ترویج صلح و آرامش در منطقه تأکید کردند.

رئیس‌جمهور ایران همچنین ضمن دریافت دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو، در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد و دیدار و گفتگویی نیز با ایرانیان مقیم روسیه داشت.

اسناد همکاری تهران و مسکو، روز سه‌شنبه در کاخ کرملین در حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس اتم) در زمینۀ حمل‌ونقل مواد هسته‌ای، یادداشت تفاهم همکاری گازی و نفتی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، قرارداد پروژه برقی کردن خط ریلی گرمسار – اینچه برون و همچنین موافقت‌نامه لغو روادید گروهی گردشگری و ساخت مسکن از مهم‌ترین تفاهمات میان دو کشور بود.

دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین، 8 فروردین 1396 (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

«فاز جدیدی» از همکاری‌های تهران و مسکو

روحانی پیش از ترک مسکو در گفتگو با خبرنگاران گفت ایران و روسیه ظرفیت‌های فراوان و متنوعی برای گسترش روابط دارند و اراده سیاسی لازم برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه روابط نزد دولت‌های دو کشور وجود دارد.

رئیس‌جمهور ایران با تأکید بر اینکه تعاملات و همکاری‌های تهران و مسکو وارد فاز جدیدی شده است افزود: «روسیه یکی از اعضای گروه 1+5 است که در اجرای برجام و همکاری‌های هسته‌ای و بهره‌گیری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کمک زیادی به ایران کرد.»

روحانی با اشاره به اینکه «گسترش روابط با روسیه از جنبه بین‌المللی و از لحاظ امنیت منطقه‌ای برای ما بسیار مهم است»، گفت: «امروز تروریسم خطر بزرگی برای منطقه است. ایران و روسیه در دو سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی باهم داشته و در مبارزه با تروریسم، تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و حل‌وفصل مسائل سوریه و عراق همکاری‌هایی سازنده‌ای داشته‌اند. امروز هم بخشی از مذاکرات با آقای پوتین، درباره سوریه، عراق و یمن و مسائل منطقه، افغانستان و حتی مسائل امنیتی آسیای مرکزی و قفقاز بود.»

دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین، 8 فروردین 1396 (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

همکاری تهران و مسکو در جهت ثبات و امنیت منطقه

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه نیز دیداری با همتای روس خود داشت. روحانی در این دیدار گفت: «همکاری تهران - مسکو به ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌ای کمک می‌کند. روابط ایران و روسیه به زیان کشور ثالثی نخواهد بود.»

پوتین نیز تأکید کرد: «مصمم به توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران هستیم. روسیه، ایران را شریک خوب و قابل‌اعتماد خود می‌داند.»

روحانی در دوران ریاست جمهوری خود تاکنون 8 دیدار با رئیس‌جمهور روسیه داشته و اختصاص نخستین سفر خارجی خود را در سال جدید به روسیه، بیانگر اهمیتی برشمرد که تهران برای روابطش با مسکو قائل است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری مشترک در مسکو، 8 فروردین 1396 (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

تأکید ایران و روسیه بر «استحکام و اجرای برجام»

روحانی سپس در نشست خبری مشترک با پوتین گفت روابط ایران و روسیه از سطح روابط عادی فراتر رفته است.

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به تأکید دو کشور بر «استحکام و اجرای برجام» گفت: «کمک‌هایی که روسیه در اجرای برجام داشته و همکاری‌های دو کشور در مسائل هسته‌ای و نیروگاهی در چارچوب مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس انرژی اتمی و توافق برجام ادامه خواهد یافت.»

پوتین نیز با اشاره به اینکه مواضع ایران و روسیه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک است گفت روسیه از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت کرده و آن را باعث ثبات اقتصادی بیشتر در منطقه می‌داند.

صدور بیانیۀ مشترک

ایران و روسیه سپس بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن بر مقابله با اندیشه تکفیری به‌عنوان محرک اصلی گرایش جوانان به سمت گروه‌های تروریستی، رعایت کامل تعهدات از سوی تمام طرف‌های برجام، همکاری برای پایداری و ثبات بازار جهانی انرژی و تأمین رشد پایدار اقتصادی تأکید شده است. (متن کامل این بیانیه مشترک را اینجا بخوانید)

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جمع ایرانیان مقیم روسیه، مسکو 8 فروردین 1396 (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

نو شدن با انتخابات

رئیس‌جمهور ایران همچنین در جمع ایرانیان مقیم روسیه گفت: «در سال جدید همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و تلاش خود را برای ایجاد جهش در تولید و اشتغال بکار گیریم.»

روحانی با تبریک عید نوروز به ایرانیان افزود: «ما باید کشورمان را نو کنیم و انتخابات یکی از آن نوروزها است.»

رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و دستاوردهای آن برای کشور اظهار داشت: «سال‌ها زمان می‌برد تا زوایای برجام برای مردم تشریح شود. ما به‌جز در بخشی از مسائل بانکی که باقیمانده، به همه اهداف مدنظر دست‌یافته‌ایم.»

رئیس‌جمهور ایران پیش از دیدار با ایرانیان مقیم روسیه به‌عنوان پایان‌بخش برنامه‌های سفر رسمی خود، با حضور در آرامگاه سرباز گمنام در مسکو به قربانیان جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.

ادای احترام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به قربانیان جنگ جهانی دوم در بازدید از آرامگاه سرباز گمنام در مسکو، 8 فروردین 1396 (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری)

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku