ترکیه دربارۀ پیوستن به اتحادیۀ اروپا همه‌پرسی برگزار می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حال سخنرانی در نشست اعضای فدراسیون بالکان در آنکارا(3 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی  سردی روابط  آنکارا با شرکای اروپایی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از طرحی برای برگزاری یک همه‌پرسی با هدف تصمیم‌گیری دربارۀ پیوستن به اتحادیۀ اروپا خبر داده است.

رئیس‌جمهور ترکیه شنبه (5 فروردین 95) از احتمال برگزاری این‌همه پرسی پس از برگزاری همه‌پرسی دربارۀ قانون اساسی در این کشور در 27 فروردین خبر داد. این‌ همه‌پرسی باهدف گسترش اختیارات اردوغان صورت می‌گیرد.

اردوغان در سخنانی در یک همایش گفت آنکارا احتمالاً مانند انگلیس روابط خود با اتحادیۀ اروپا را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: «شما (انگلیسی‌ها) تصمیم به برگزیت گرفتید...ما 16 آوریل (27 فروردین) همه‌پرسی برگزار خواهیم کرد. پس‌ازاین همه‌پرسی نیز احتمالاً همه‌پرسی شبیه برگزیت دربارۀ مذاکرات با اتحادیۀ اروپا خواهیم داشت. هر تصمیمی که ملت ما بگیرد از آن تبعیت خواهیم کرد.»

وی همچنین به‌شدت از برگزاری راهپیمایی هواداران کرد در سوئیس در اعتراض به سیاست‌هایش انتقاد کرد. صدها تن از هواداران کردهای ترکیه شنبه با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی علیه اردوغان در مقابل مجلس سوئیس تظاهرات کردند.

اردوغان همچنین هشدار داد «رفتار نامناسب» اروپا صبر و تحمل ترکیه را به سر آورده است.

اردوغان یادآور شد: «باید بگویم که خویشتن‌داری ترکیه با توجه به رفتار کشورهای اروپایی در قبال ما حدی دارد.»

یک شهروند هلندی در روتردام، در حال عبور از مقابل پوستر تبلیغاتی  دربارۀ همه‌پرسی قانون اساسی در ترکیه ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

این اظهارات اردوغان یک روز پس‌ازآن بیان شد که وی وعده داد  روابط سیاسی واداری کشورش با اتحادیۀ اروپا را موردبازنگری قرار دهد. این روابط قرارداد میان ترکیه و اتحادیۀ اروپا در مورد پناه‌جویان را دربرمی گیرد. در ماه مارس سال گذشته، ترکیه و اتحادیۀ اروپا توافقی امضا کردند تا از ورود بی‌سابقۀ پناه‌جویان به اروپا جلوگیری شود.

روابط میان ترکیه و اتحادیۀ اروپا، به‌ویژه در پی مخالفت دو کشور اروپایی (آلمان و هلند) در لغو اجتماعات و مراسم  تبلیغاتی آنکارا در این کشورها، تیره شده است.

هدف آنکارا از برگزاری اجتماعات و سخنرانی‌های تبلیغاتی در کشورهای اروپایی جلب حمایتِ ترک‌های مقیم این کشورها برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی آتی ترکیه بوده است.

اردوغان در واکنش به این مخالفت‌ها، آن‌ها را به استفاده از «شیوه‌های دوران نازی» و نقض آزادی بیان متهم کرده است.

ترکیه پس از درخواست دادن برای عضویت در سال 1987، از سال 2005 مذاکرات با اتحادیه اروپا را آغاز کرد، اما عضویتش در این بلوک تاکنون به دلیل مشکلات متعدد میسر نشده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku