سازمان ملل: ترکیه ناقض جدی حقوق بشر در عملیات ضد کردها

ویرانه‌های ناشی از عملیات ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد در مناطق جنوب شرقی این کشور (تصویر آرشیوی)

سازمان ملل نیروهای امنیتی ترکیه را به نقض جدی حقوق بشر در خلال عملیات سرکوب شبه‌نظامیان کرد در مناطق جنوب شرق این کشور در پی از بین رفتن آتش‌بس در جولای 2015، متهم کرده است.

گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل با ارائۀ مدارکی به جزئیات «تخریب گسترده، کشتار و موارد متعدد نقض جدی حقوق بشر بین جولای 2015 و دسامبر 2016 در جنوب شرق ترکیه» پرداخته است.

این گزارش می‌افزاید «عملیات امنیتی دولت» ترکیه بیش از 30 شهر را هدف قرار داده و موجب بی‌خانمان شدن 355 هزار تا نیم میلیون نفر از عمدتاً ساکنان کرد این مناطق شده است.

شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از سال 1984 برای کسب خودمختاری در مناطق جنوب شرق ترکیه، علیه حکومت آنکارا سلاح به دست گرفته‌اند. ناآرامی‌ها در این مناطق در سال 2013 و در پی توافق آتش‌بس کاهش یافت؛ اما از تابستان 2015 و با از بین رفتن آتش‌بس، درگیری‌ها در این مناطق بار دیگر از سر گرفته شد.

ویرانه‌های ناشی از درگیری نظامیان ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان کرد در مناطق جنوب شرقی این کشور (تصویر آرشیوی)

گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌افزاید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که درگیری‌های اخیر «موجب تخریب گستردۀ مناطق مسکونی در نتیجۀ استفاده از تسلیحات سنگین، شده است.»

این گزارش می‌افزاید حتی برخی از مناطق مسکونی «با خاک یکسان شده است.»

در همین حال زید ریاض الحسین، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از دولت ترکیه مستقیماً انتقاد کرد و گفت وی «از گزارش‌هایی نگران است که هیچ‌گونه بررسی موثقی دربارۀ صدها مورد کشتار غیرقانونی انجام نشده است.»

ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر، به سرکوب گستردۀ مخالفان خود اقدام کرد که این موضوع انتقادهای گستردۀ داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku