دعوت آلمان از ترکیه برای بهبود مناسبات

دولت آلمان خواهان بهبود مناسبات با ترکیه شده است. (تصویر آرشیوی)

در پی لغو چندین گردهمایی مقام‎های ترکیه در آلمان و ایجاد تنش بین دو کشور، برلین خواهان بهبود مناسبات با آنکارا شده است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجۀ آلمان، روز چهارشنبه بعد از دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود گفت به صراحت اعلام کرده است «تشبیه‌های مربوط دوره (آلمان) نازی و لغو گردهمایی‌ها یا قانونمندی در آلمان غیرقابل‌قبول است.»

گابریل ادامه داد: «هر دو طرف مسئولیت‌هایی در قبال عبور نکردن از خط‌ قرمزها بر عهده دارند و تشبیه به آلمان نازی یکی از این موارد است.»

وی با اشاره به وجود اختلاف‌نظرهای عمیق میان دو کشور در برخی موارد، خاطر نشان کرد جز گفتگو هیچ راه‌حل دیگری وجود ندارد «زیرا این تنها روشی است که می‌توانیم قدم به قدم به یک رابطه عادی و دوستانه بازگردیم.»

مقام‌های محلی در آلمان تاکنون چندین مرتبه سخنرانی‌های سیاستمداران را به دلایل مختلف لغو کرده‌اند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه (راست) و زیگمار گابریل، وزیر امور خارجۀ آلمان (18 اسفند 95، عکس از رویترز)

در همین حال، چاووش‌اوغلو نیز بعد از دیدار با گابریل به وجود تنش در وابط آنکارا و برلین اشاره کرد و افزود این مسئله به نفع هیچ یک از دو جناح نیست.

وزیر امور خارجۀ ترکیه تصریح کرد: «داشتن روابط بد با آلمان هیچ نفعی ندارد. آلمان باید تصمیم بگیرد که با ترکیه دوست است یا خیر.»

وی همچنین اظهار داشت «در اسرع وقت» با گابریل در ترکیه دیدار خواهد کرد.

هدف مقام‌های ترک از برگزاری سخنرانی‌های تبلیغاتی در کشورهای اروپایی از جمله آلمان جلب حمایت ترک‌های مقیم این کشورها برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی 27 فروردین است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه در یک گردهمایی در استانبول لغو سخنرانی‌های تبلیغاتی سیاستمداران ترک در آلمان را مشابه «اقدامات نازی‌ها در گذشته» توصیف کرده بود.

اردوغان در اظهارات خود خطاب به دولتمردان آلمانی عنوان کرد: «باید بدانید اقدامات فعلی شما هیچ تفاوتی با دورۀ نازی‎ها ندارد...ما دربارۀ اقدامات آلمان در عرصۀ بین‎المللی صحبت خواهیم کرد و آن‎ها را در مقابل چشم جهان، شرمگین می‎کنیم. ما نمی‎خواهیم شاهد اقدامات فاشیستی آن‎ها باشیم... ما تصور می‎کردیم که این اقدامات مربوط به دوران گذشته است، اما ظاهراً چنین نیست.»

رئیس‌جمهور ترکیه 22 بهمن 1395 با امضای لایحۀ تغییر قانون اساسی راه را برای برگزاری همه‌پرسی دربارۀ آن هموار کرد. در صورت تصویب این لایحه ‌همه‌پرسی فروردین‌ ماه، اختیارات انتصاب وزیران دولت و مقام‌های ارشد کشور به اردوغان واگذار خواهد شد و وی بار دیگر رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه را برعهده‌گرفته و تا سال 2029 میلادی بر سر قدرت خواهد بود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku