لیبرمن خطاب به پنس: انتظار دارم سریع‌‎تر سفارت را به قدس منتقل کنید

آویگدور لیبرمن، وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آویگدور لیبرمن، وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی، در دیدار با معاون رئیس‎جمهور امریکا به وی گفت انتظار دارد سفارت ایالات‌متحده هرچه سریع‎تر از تل‎آویو به قدس اشغالی منتقل شود.

بر اساس گزارش روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص، لیبرمن که در سفری دو روزه در واشنگتن، پایتخت امریکا، به سر می‎برد، با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، دیداری داشته است.

در بیانیه‎ای رسمی که رژیم صهیونیستی منتشر کرده، آمده است که لیبرمن در این دیدار که روز سه‎شنبه در کاخ سفید برگزار شد، از پنس و دولت ترامپ به دلیل حمایت قاطع از اسرائیل تشکر کرده است.  

وزیر امور نظامی رژیم اسرائیل پس از این دیدار اعلام کرد: «ما در کاخ سفید دوستانی واقعی داریم. ایالات‌متحده در دوران ریاست‎جمهوری دونالد ترامپ، یک شریک واقعی برای اسرائیل در مواجهه با چالش‎های مختلف در منطقه است و نخستین چالش در این میان، مسئلۀ ایران است.»

در گزارش هاآرتص آمده است که آزمایش‌های موشکی ایران از موضوعات مطرح در سفر لیبرمن به امریکا بوده است.

روز دوشنبه ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی، در یک تماس تلفنی دربارۀ آزمایش‎های موشکی ایران صحبت کردند.

لیبرمن در دیدار با پنس از وی به دلیل بازدید از گورستانی یهودی که در ایالت میزوری در امریکا تخریب شده بود و اقدامات وی برای بازسازی این گورستان تشکر کرد.

مایک پنس، معاون رئیس‎جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس این گزارش وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی پیش از عزیمت به واشنگتن، خطاب به اعضای کمیته‌های نظامی و امور خارجۀ مجلس اسرائیل (کِنِسِت) اعلام کرده بود که دولت ترامپ نسبت به الحاق مناطقی در کرانۀ باختری به این رژیم، هشدار داده است.

لیبرمن خطاب به این کمیته‏‎ها گفته بود: «ما یک پیام مستقیم دریافت کردیم... تحمیل حاکمیت اسرائیلی [بر کرانۀ باختری] به معنای بحران فوری با دولت جدید [امریکا] است. ائتلاف [کابینۀ اسرائیل] می‎بایست به روشنی اعلام کند که به هیچ‎وجه قصد تحمیل حاکمیت [اسرائیلی] را ندارد.»

اظهارات وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی به درخواست‎های اخیر از سوی برخی نمایندگان کنست برای الحاق کرانۀ باختری به اراضی اشغالی اشاره داشت؛ از جمله درخواست میکی زوهار از حزب لیکود که یکی از اعضای ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی است.

لیبرمن گفته بود: «من تماس‎‏هایی از سراسر دنیا دریافت می‎کنم که می‎خواهند بدانند آیا این موضع ائتلاف است؟ ما نیازمند جدایی از فلسطینی‎ها هستیم، نه پیوستن به آن‎ها. تصمیم برای الحاق یهودیه و سامریه (کرانۀ باختری) به معنای ادغام 2.7 میلیون فلسطینی با اسرائیل است.»

وزیر امور نظامی رژیم اسرائیل روز سه‎شنبه با جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، نیز دیداری داشت.

دیدار آویگدور لیبرمن، وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی، (راست) با جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات‌متحده در امریکا (17 اسفند 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

هاآرتص به نقل از یک بیانیۀ رسمی دربارۀ این دیدار نوشت لیبرمن به متیس اعلام کرده است که مواضع فعلی امریکا «برای از میان برداشتن موانع ثبات در خاورمیانه» مهم هستند.

وی همچنین از دولت ترامپ خواست از فرصت‎ها برای تقویت نیروهای «میانه‎رو» در منطقه بهره‎ ببرد و افزود رژیم اسرائیل «به یک امریکای فعال در منطقه» نیاز دارد.

پیشتر در اواسط اسفندماه سال جاری اعلام شد هیئتی از نمایندگان کنگرۀ امریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند تا امکان انتقال سفارت ایالات‎متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور امریکا پیش‌تر گفته بود بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت خواهد شناخت و سفارت امریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد. مقامات فلسطینی این وعدۀ ترامپ را به شدت محکوم کردند و اتحادیۀ اروپا نیز از این مسئله ابراز نگرانی کرد.

فلسطینی‌ها شرق بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت کشور مستقل آیندۀ خود در نظر گرفته‌اند، درحالی‌که رژیم صهیونیستی تمام این شهر را پایتخت خود می‌داند.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 کرانۀ غربی رود اردن و همچنین شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد؛ بااین‌حال، جامعۀ بین‌المللی هرگز شرق بیت‌المقدس را متعلق به اسرائیلی‌ها ندانسته است و آن را اشغال‌شده می‌داند.

راست‌گرایان اسرائیلی از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بسیار خرسند شدند چراکه با توجه به وعدۀ حمایت وی، راحت‌تر می‌توانند طرح‌های خود را علیه فلسطینیان ازجمله تداوم شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی عملی کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku