News   /   اروپا   /   تلگرام

لغو یک سخنرانی تبلیغاتی دیگر ترکیه در آلمان

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت برلین یک گردهمایی دیگر سیاستمداران ترک را برای حمایت از لایحۀ افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری ترکیه لغو کرده است.

به گزارش شبکۀ خبری دویچه‌وله، مقام‌های شهر هامبورگ با اشاره به نبود سیستم اطفا حریق در سالن برگزاری این نشست، سخنرانی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، را به طور موقت لغو کرده‌اند.

ادارۀ پلیس هامبورگ دوشنبه اعلام کرد وجود «کاستی‌های عمده» برای مهار آتش‌سوزی به اتخاذ چنین تصمیمی منجر شد.

چاووش‌اوغلو قرار بود در این گردهمایی برای 250 نفر سخنرانی کند.

دیگر مقام‌های آلمانی نیز با اشاره به احتمال حضور گستردۀ مردم در این سخنرانی تبلیغاتی، گنجایش اندک این سالن را دلیل لغو این سخنرانی اعلام کردند.

چاووش‌اوغلو در واکنش به لغو شدن سخنرانی‌اش در این محل به روزنامۀ حریت ترکیه گفته بود: «من [سخنرانی] خواهم کرد. هیچ کس نمی‌تواند جلوی من را بگیرد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هدف از برگزاری این سخنرانی‌ها جلب حمایت ترک‌های مقیم کشورهای اروپایی برای تغییر نظام این کشور از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی 27 فروردین است.

دولت برلین هفتۀ گذشته از برگزاری سه سخنرانی از پیش برنامه‌ریزی‌شده مقام‌های ترک برای جلب حمایت اتباع ترکیه از افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، جلوگیری کرده بود.

اردوغان 22 بهمن 1395 با امضای لایحۀ تغییر قانون اساسی راه را برای برگزاری همه‌پرسی دربارۀ آن هموار کرد. در صورت تصویب این لایحه ‌همه‌پرسی فروردین‌ ماه، اختیارات انتصاب وزیران دولت و مقام‌های ارشد کشور به اردوغان واگذار خواهد شد و وی بار دیگر رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه را برعهده‌گرفته و تا سال 2029 میلادی بر سر قدرت خواهد بود.

در پی لغو شدن این گردهمایی‌ها، روابط آنکارا و برلین به شدت دچار تنش شد به گونه‌ای که رئیس‌جمهور ترکیه آلمان را به انجام «اقدامات فاشیستی» متهم کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه اظهارات اردوغان را محکوم کرد و ادعاهای او را نابجا خواند.

کریستیان کِرن، صدراعظم اتریش، نیز یکشنبه از سران اتحادیۀ اروپا درخواست کرده بود سخنرانی‌های تبلیغاتی سیاستمداران ترکیه را در کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع کنند.

کِرن ادامه داد اگر سخنرانی مقام‌های ترک در سراسر اتحادیه اروپا ممنوع شود، این هماهنگی باعث می‌شود دولت آنکارا نتواند کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد اقدامات دولت ترکیه برای افزایش اختیارات اردوغان ارزش‌های اتحادیه اروپا را نقض، اصل تفکیک قوا را در این کشور محدود و قانونمندی را در این کشور تضعیف خواهد کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku