News   /   اروپا   /   تلگرام

اتریش خواهان ممنوعیت سخنرانی‌های انتخاباتی ترکیه در اروپا

کریستیان کِرن، صدراعظم اتریش (عکس از رویترز)

صدراعظم اتریش از سران اتحادیۀ اروپا درخواست کرد سخنرانی‌های تبلیغاتی سیاستمداران ترکیه را در کشورهای عضو این بلوک ممنوع کنند.

کریستیان کِرن یکشنبه اعلام کرد اگر سخنرانی مقام‌های ترک در سراسر اتحادیه اروپا ممنوع شود، این هماهنگی باعث می‌شود دولت آنکارا نتواند کشورهای اروپایی را همانند آلمان تحت فشار قرار دهد.

کِرن همچنین ادامه داد اقدامات دولت آنکارا برای افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ارزش‌های اتحادیه اروپا را نقض، اصل تفکیک قوا را در این کشور محدود و قانونمندی را در این کشور تضعیف خواهد کرد خواهد کرد.

وی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که ترکیه از ممنوعیت‌های اعمال‌شده در قبال سخنرانی‌های مسئولان این کشور در آلمان و هلند انتقاد کرده است.

هدف از برگزاری این سخنرانی‌ها جلب حمایت ترک‌های مقیم کشورهای اروپایی برای تغییر نظام این کشور از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی 27 فروردین است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با وجود اعمال این ممنوعیت‌ها، آنکارا اعلام کرده به فعالیت خود برای جلب حمایت اتباع ترکیه از این همه‌پرسی در خاک این کشورها ادامه خواهد داد.

سخنان صدراعظم اتریش ممکن است واکنش‌های تند رئیس‌جمهور ترکیه را به همراه داشته باشد؛ اردوغان بعد از دستور مقام‌ها آلمان مبنی بر لغو گردهمایی برنامه‌ریزی‌شده در حمایت از این همه‌پرسی، برلین را به «حمایت از تروریسم» متهم کرد.

اردوغان 22 بهمن 1395 با امضای لایحۀ تغییر قانون اساسی راه را برای برگزاری همه‌پرسی دربارۀ آن هموار کرد. در صورت تصویب این لایحه ‌همه پرسی فروردین‌ ماه، اختیارات انتصاب وزیران دولت و مقام‌های ارشد کشور به اردوغان واگذار خواهد شد و وی بار دیگر رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه را برعهده‌گرفته و تا سال 2029 میلادی بر سر قدرت خواهد بود.

تلاش برای تغییر قانون اساسی ترکیه، تظاهرات‌هایی را در این کشور به همراه داشته است. منتقدان این لایحه نیز می‌گویند حزب حاکم عدالت و توسعه به بهانه کودتای نافرجام در تیرماه قصد دارد اختیارات اردوغان را افزایش دهد و مخالفان را سرکوب کند.

دنیز یوجل، خبرنگار روزنامۀ دی‌ولت آلمان در استانبول (عکس از خبرگزاری فرانسه)

صدراعظم اتریش در بخش دیگری از سخنانش از کشورهای اتحادیۀ اروپا خواست به مذاکرات با ترکیه برای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا پایان دهند. وی همچنین پیشنهاد داد کمک مالی 4/5 میلیارد یورویی اروپا به ترکیه نیز قطع شود.

کریستیان کِرن تأکید کرد: «ما باید بدون توهم عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا  روابط و مناسبات خود را با این کشور در مسیر جدیدی قرار دهیم. ترکیه در سالهای اخیر بیش از پیش از اتحادیه اروپا فاصله گرفته است. حقوق بشر و ارزشهای دموکراتیک (در این کشور) پایمال می‌شود. آزادی مطبوعات برای این کشور یک واژه بیگانه است.»

کِرن همچنین از بازداشت دنیز یوجل، خبرنگار روزنامۀ دی‌ولت آلمان در استانبول، انتقاد کرد و خواهان آزادی وی شد.

بنا بر گزارش‌ها، یوجل در اواسط ماه فوریه گزارشی را دربارۀ حملۀ هکری به ایمیل وزیر انرژی ترکیه منتشر کرده بود. با وجود این، مقام‌های ترک خبرنگار روزنامۀ دی‌ولت آلمان را به « تبلیغ تروریسم» متهم کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku