News   /   اروپا

لاوروف: هدف از اتهامات ضد سوری مسموم کردن فضای مذاکرات ژنو است

تصویری از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ روسیه می‌گوید هدف از اتهامات شیمیایی جدید علیه سوریه «مسموم کردن» فضای مذاکرات سوری-سوری در ژنو است.

سرگئی لاوروف  روز جمعه (13 اسفند 1395) هدف از اتهامات شیمیایی جدید علیه سوریه را آلوده کردن فضای مذاکرات ژنو دانست و گفت: «گزارش سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه مبتنی بر اسناد قطعی و قانع‌کننده‌ نیست.»

وزیر خارجۀ روسیه در مسکو افزود: هدف از اتهامات جدید علیه دمشق و ارائه پیش‌نویس آن در شورای امنیت نه‌فقط اختلاف‌افکنی، بلکه مسموم کردن فضای مذاکرات ژنو و ناکام کردن آن است.

به گفته لاوروف، سه کشوری که اخیراً پیش‌نویس قطعنامۀ ضد سوری را برای شورای امنیت تهیه کرده‌اند به دنبال تضعیف مذاکرات صلح بوده و به همین منظور به‌طور شتاب‌زده متن آن را به اعضای شورای امنیت ارائه داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد این اقدام بدون هرگونه بحث و تبادل‌نظر اتخاذ شده و طرف‌های مربوط می‌دانستند این طرح وتو خواهد شد.

روسیه و چین، دو کشور از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، 28 فوریه 2017 (10 اسفند 1395) قطعنامۀ ضد سوری کشورهای غربی را وتو کردند.

لاوروف گفت تهیه‌کنندگان پیش‌نویس قطعنامۀ ضد سوری می‌خواستند در برهه‌ای مهم از زمان که روند مذاکرات صلح سوری-سوری با حمایت و میانجیگری سازمان ملل از سر گرفته‌شده، در شورای امنیت تفرقه و شکاف ایجاد کنند.

دور اخیر مذاکرات سوری-سوری با میانجیگری سازمان ملل از 23 فوریه تا سوم مارس (5 اسفند 1395 تا 13 اسفند 1395) در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

تصویری از نشست مذاکرات سوری-سوری در ژنو سوئیس (13 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری رویترز)

روند این مذاکرات که هدف آن یافتن راه‌حل بحران در این کشور جنگ‌زده بود، به مدت یک سال با بن‌بست مواجه شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین در اظهارات اخیر خود تأکید کرد: «هدف [قطعنامۀ پیشنهادی] نه‌فقط دودستگی در شورای امنیت سازمان ملل، بلکه آلوده کردن فضای مذاکرات سوری-سوری بود. »

دولت سوریه بر مبنای توافق روسیه و امریکا در سال 2013 میلادی جهت نابودی هرگونه تسلیحات شیمیایی سوریه، همۀ ذخایر شیمیایی خود را تحویل داد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی بر روند اجرای برنامه امحای ذخایر شیمیایی سوریه نظارت داشت.

توافق روسیه و امریکا بعد از حمله شیمیایی اوت 2013 (مرداد 1392) که در آن صدها نفر در حومۀ دمشق کشته شدند، صورت گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، راکت‌های استفاده‌شده در این حمله دست‌ساز و حاوی گاز سارین بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ (5 مهر 1392) با تصویب قطع‌نامه‌ای‌ از توافق روسیه و امریکا برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ حمایت کرد.

باوجودی که دولت سوریه در آن زمان ادعای معارضان موردحمایت خارج را به‌شدت رد کرد و آن را نوعی عملیات انحرافی  از سوی معارضان خواند، برخی از کشورهای غربی به‌ویژه امریکا، فرانسه و بریتانیا به هیاهوی تبلیغاتی برای جنگ‌افروزی علیه سوریه پرداختند.

این در حالی است که گروه‌های تکفیری تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره، بارها در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku