شرکت فضایی اسپیس‎‏اکس 2 گردشگر‎ به ماه می‎‌فرستد

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‎اکس، در کنار فضاپیمای دراگونِ این شرکت، که قرار است در سال 2018، 2 گردشگر فضایی را به ماه ببرد.

شرکت خصوصی فناوری‎های اکتشاف فضایی امریکا (اسپیس‎‏اکس) قصد دارد 2 گردشگر را به سفری دور ماه بفرستد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‎اکس، روز دوشنبه اعلام کرد 2 نفر برای پرداخت هزینۀ اجرای یک مأموریت خصوصی برای سفر به دور ماه، اعلام آمادگی کرده‎اند.

به گفتۀ ماسک، این سفر که قرار است در سال 2018 میلادی صورت بگیرد، یک هفته به طول خواهد انجامید و قرار نیست فضاپیمای گردشگران روی کرۀ ماه فرود بیاید.

قرار است برای اعزام این سفینه از موشک فالکن سنگین اسپیس‎اکس که هنوز آزمایش نشده است، استفاده شود. این شرکت پیشتر در دی‎ماه موشک فالکن9 خود را با موفقیت آزمایش کرد.  

قرار است موشک فالکن جدید و سنگین اسپیس‎‏اکس تابستان سال جاری مورد آزمایش قرار بگیرد.

اما فضاپیمایی که 2 مسافر مذکور از آن‎ استفاده خواهند کرد، دراگن2 است. این فضاپیما مدل توسعه‌‎یافتۀ فضاپیمای دراگن است که قابلیت حمل حداکثر هفت مسافر را دارد.

بازگشت‌پذیری بدون نیاز به چتر نجات یکی از قابلیت‌های فضاپیمای دراگن2 است.

مدیرعامل اسپیس‌اکس خبر اجرای این مأموریت گردشگری را در یک نشست خبری اعلام کرد، اما حاضر نشد نام 2 نفری را که هزینۀ سفر را پرداخت کرده‎اند، فاش کند.

ماسک با تأکید بر این‎که اشخاص مذکور از بازیگران سینمای هالیوود نیستند، تنها به گفتن این موضوع اکتفا کرد که این 2 نفر یکدیگر را می‎شناسند و برای پرواز «بسیار جدی» هستند.

مدیرعامل اسپیس‎اکس با تأکید بر این‎‏که خطر حضور در این سفر «صفر» نیست، تصریح کرد که مشتری‎های این شرکت از خطرهای موجود آگاه‎‌ هستند.

قرار است این 2 مسافر طی سال جاری میلادی آموزش لازم را دریافت کنند و آزمون‎های مربوط به سلامت و تناسب اندام را از سر بگذرانند.

ماسک اعلام کرد که مسیر کلی این پرواز حدود 300 هزار تا 400 هزار مایل (حدود 500 هزار تا 600 هزار کیلومتر) خواهد بود.

اگر اسپیس‎اکس این سفر را پیش از سازمان فضایی امریکا (ناسا) یا سازمان‎های فضایی دیگر به انجام برساند، این نخستین سفر انسان به ماه از 45 سال پیش از آن، خواهد بود.

ناسا در سال 1969 برای نخستین‎بار 2 فضانورد را به سطح ماه فرستاد و پس از آن در سال 1970 فضاپیمای آپولو13 سفری 249 هزار مایلی (حدود 400 هزار کیلومتری) به ماه داشت. این سفینه بعد از طی کردن این مسافت دچار حادثه شد و فضانوردان مجبور به بازگشت به زمین و فرود اضطراری شدند.

در بیانیۀ شرکت اسپیس‎اکس آمده است که مسافران پرواز آتی، در حال حاضر نیز بخش قابل‌توجهی از هزینۀ اجرای این مأموریت را پرداخت کرده‎اند و ماسک هزینۀ نهایی این سفر را قابل مقایسه با هزینۀ ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‎المللی دانست.

ناسا در حال حاضر به ازای اعزام هر فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌‎المللی بین 70 تا 80 میلیون دلار به آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس) پرداخت می‎کند.

پیشتر سازمان فضایی روسیه از گردشگران فضایی برای سفر به ایستگاه فضایی بین‎المللی 20 میلیون دلار پول دریافت کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku