عادل الجبیر: عربستان سفیر جدید خود را در بغداد معرفی می‌کند

دیدار حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق (راست)، با عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان سعودی، در بغداد، پایتخت عراق، 7 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجه عربستان که در چارچوب یک سفر رسمی کم‌سابقه به عراق سفر کرده است از تصمیم ریاض برای تعیین سفیر جدید این کشور در بغداد خبر داد. 

عادل الجبیر که روز شنبه وارد بغداد پایتخت عراق شد بعد از دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر و ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود گفت ریاض قصد دارد سفیر جدیدی را به عراق اعزام کند. 

به گفته یک مقام وزارت خارجه عراق، الجبیر همچنین افزود کشورش از از سرگیری پروازهای مستقیم میان عراق و عربستان حمایت می کند. 

جبیر پس از دیدار با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود، در جمع خبرنگاران از تمایل ریاض برای کمک به آنچه که وی حل اختلافات فرقه‌ای خواند، خبر داد.

وزیر خارجۀ عربستان در ادامه گفت ریاض به برقراری روابط بین دو کشور برادر در سطوح عالی امیدوار است.

عراق سال گذشته از عربستان خواست ثامر السبهان، سفیر ریاض در بغداد را برکنار کند.

سبهان که در دی‌ماه سال گذشته بعد از 25 سال قطع روابط بغداد و ریاض فعالیت خود را در عراق آغاز کرد، بارها با اظهارنظرها و مواضع خود، خشم و اعتراض مردم و سیاستمداران عراقی را برانگیخته بود.

سبهان مدعی شده بود نیروهای داوطلب مردمی عراق در میان مردم این کشور از محبوبیت برخوردار نیستند.

وی همچنین ایران را به تفرقه‌افکنی در جهان عرب متهم و ادعا کرده بود: «ایران می‎خواهد آشوب ایجاد کند و با به راه ‌انداختن جنگ شیعه و سنی، اعراب را نابود کند. ایران هیچ اعتقادی به عرب‎های شیعه ندارد؛ عرب‌های شیعه هم اعتقادی به ایران ندارند.»

این اظهارات مداخله‌جویانۀ سبهان واکنش گروه‌‎های مردمی عراق را به همراه داشت. نمایندگان نیروهای مردمی عراق ضمن محکوم کردن اظهارات سبهان خواهان اخراج وی از کشورشان شده بودند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که عربستان سعودی یکی از متهمان اصلی دامن زدن به اختلافات قومی و حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه است.

جبیر نخستین وزیر خارجۀ عربستان است که از سال 1990 میلادی تاکنون به عراق سفر کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku