مبارزان مردمی یمن به حومۀ بندر المخا نزدیک شدند

مبارزان جنبش انصارالله حوثی یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیات در استان تعز به بخش‌های شرقی یک شهر بندری مهم که به تصرف مزدوران سعودی درآمده است، نزدیک شدند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها در روز چهارشنبه نیروهای ارتش با پشتیبانی مبارزان جنبش انصارالله حوثی پس از درگیری‌های شدید روز سه‌شنبه با مزدوران تحت حمایت عربستان سعودی به حومۀ شهر بندری المخا در استان تعز رسیده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی، در حمله‌های موشکی یمنی‌ها به منطقه‌ای در نزدیکی تنگۀ باب‌المندب، شماری از فرماندهان بلندپایۀ حامی عربستان کشته شدند.

نیروهای یمنی در شرایطی پیشروی کردند که جنگنده‌های ائتلاف تحت هدایت عربستان برای پشتیبانی از عناصر وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌‎جمهور مستعفی یمن، چندین حملۀ هوایی انجام دادند.

عناصر وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌‎جمهور مستعفی یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عناصر وفادار به هادی و مزدوران سعودی کنترل شهر بندری المخا را 10 فوریه (22 بهمن) در دست گرفتند.

پیشروی مبارزان مردمی یمن در عملیات اخیر شکست بزرگی برای عناصر تحت حمایت عربستان محسوب می‌شود؛ سعودی‌ها عملیات تصاحب خط ساحلی 450 کیلومتری یمن در دریای سرخ را از اوایل سال جاری میلادی آغاز کرده‌اند.

حکومت آل‌سعود حدود دو سال است که از عناصر وفادار به رئیس‌جمهور مستعفی یمن حمایت می‌کند. با وجود این، مناطق تحت کنترل آنها به نواحی جنوبی یمن و برخی قسمت‌ها در امتداد مرز با عربستان محدود است.

ویرانی ناشی از حمله هوایی ائتلاف تحت هدایت عربستان سعودی در صنعا، پایتخت یمن (28 بهمن 95، عکس از رویترز)

ائتلاف تحت امر عربستان که از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی و تضعیف جنبش انصارالله، این کشور عربی فقیر را هدف حمله‌های هوایی قرار داده، همچنان نتوانسته به اهداف خود در این تجاوز مرگبار دست یابد.

در حمله‌های هوایی این ائتلاف بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته‌شده‌اند و خسارت‌های گسترده‌ای نیز به زیرساخت‌های یمن از جمله مدارس، بیمارستانها، جاده‌ها، کارخانه‌ها و اردوگاه‌های پناهجویان وارد شده است.

در همین حال، جیمی مک‌گولدریک، مسئول هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در یمن، ماه گذشته گفته بود تجاوز عربستان سعودی به یمن به کشته شدن دست‌کم 10 هزار یمنی و مجروح شدن حدود 40 هزار نفر منجر شده است.

مک‌گولدریک افزود این رقم برگرفته از آمارهای مراکز بهداشتی است و احتمال می‌رود شمار واقعی قربانیان این تجاوز بیشتر باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku