ردپای بمب‌های اسکاتلندی در جنگ عربستان علیه یمن

تصویر آرشیوی از بمب هدایت‌شوندۀ لیزری «پیووی 4»

یک گزارش جدید به‌تازگی فاش کرده که نیروی هوایی عربستان که تحت آموزش بریتانیا قرار دارد، از بمب‌های هوشمند اسکاتلندی برای حمله به یمن استفاده می‌کند.

بنا بر گزارش روزنامۀ اسکاتلندی «دیلی رکورد»، این بمب‌ها از نوع هدایت‌شوندۀ لیزری «پیووی 4» هستند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروی هوایی بریتانیا به نیروی هوایی عربستان آموزش داده که چطور از بمب‌های پیووی 4 استفاده کنند.

این بمب که در کارخانه‌ای متعلق به شرکت ریتیون بریتانیا، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ موشک‌های هدایت‌شونده در دنیا، در شهر فایف اسکاتلند تولید شده نوع پیشرفتۀ بمب‌های پیووی 2 است.

موضوع فروش گستردۀ تسلیحات بریتانیایی به عربستان سعودی طی ماه‎های گذشته و به دلیل نقش ریاض در بروز تلفات سنگین غیرنظامیان در حملات هوایی رژیم سعودی به کشور یمن، در داخل و خارج از بریتانیا تحت بررسی قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‎الملل اخیراً خواستار تعلیق فروش تسلیحات بیشتر به عربستان سعودی شد.

ویرانی‌های ناشی از حملات عربستان به صنعا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال، گروه موسوم به «کمپین مقابله با تجارت تسلیحات» از وزارت تجارت بین‌المللی بریتانیا درخواست کرد تمامی مجوزهای کنونی صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد و از صدور مجوزهای بیشتر برای فروش تسلیحاتی که قرار است در یمن استفاده شود، خودداری کند.

اندرو اسمیت، از فعالان این گروه مخالف جنگ، گفت:‌ «جت‌ها و بمب‌‎های بریتانیا نقش عمده‌ای در ویران شدن (یمن) داشته‌اند. حکم دادگاه هر چه که باشد، پایان این ماجرا نخواهد بود. (ترزا) مِی (نخست‌وزیر بریتانیا) و همکارانش باید به نظر مردم توجه کنند و نهایتاً به روابط نظامی مهلک خود با عربستان سعودی پایان دهند.»

بریتانیا در جنگ علیه یمن، از حامیان عربستان سعودی بوده و سازمان‌های بین‌المللی بارها از کمک‌های مالی و تسلیحاتیِ بریتانیا به ائتلاف سعودی پرده برداشته‌‌اند.

دولت بریتانیا از زمان شروع تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن تا کنون، محموله‌ای تسلیحاتی به ارزش بیش از 3/3 میلیارد پوند را که شامل جنگنده، بمب و موشک می‌شود، به حکومت آل‌سعود فروخته است.

رژیم ریاض از تاریخ 6 فروردین 1394 حمله‌های هوایی خود به یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز کرد.

سعودی‌ها در حمله‌های خود - که زمینه‌ساز گسترش قلمروی گروه‌های تروریستی القاعده و داعش شده است- به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناه‌جویان را بمباران کرده‌اند.

در جریان این تجاوز تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku