News   /   گوناگون   /   تلگرام

رکوردشکنی هند؛ پرتاب 104 ماهواره از یک موشک

هند توانست از یک موشک 104 ماهواره پرتاب کند

آژانس فضایی هند اعلام کرده است پرتاب 104 ماهواره از یک موشک واحد موفقیت‌آمیز بوده است.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند گفت این پرتاب بی‌سابقه که از مرکز فضایی سریهاریکوتا در جنوب هند انجام شد رکورد روسیه را شکسته است. روسیه در سال ۲۰۱۴ توانست 37 ماهواره را از یک موشک پرتاب کند.

3 عدد از این 104 ماهواره متعلق به هند بودند و مابقی به کشورهای خارجی ازجمله امریکا، قزاقستان و سوئیس تعلق داشتند.

این موشک در ساعت 09:28 صبح چهارشنبه (27 بهمن) به‌وقت محلی به فضا پرتاب شد. سرعت این موشک 27 هزار کیلومتر در ساعت بود. خارج شدن ماهواره‌ها از این موشک و قرار گرفتن در مدار حدود 30 دقیقه زمان برد.

بزرگ‌ترین ماهوارۀ این موشک، 714 کیلوگرم وزن داشت که از آن برای مشاهدۀ شرایط حاکم بر زمین استفاده می‌شود. 103 ریز ماهواره (نانو ماهواره) نیز در کنار آن حضور داشت که مجموع وزن آن‌ها به 664 کیلوگرم می‌رسد.

یک دستاورد استثنایی

نارندرا موری، نخست‌وزیر هند، در توییتر خود ضمن تبریک برای پرتاب این ماهواره‌ها، آن را «یک دستاورد استثنایی» و لحظه‌ای غرورآمیز برای جامعۀ علمی و کشور هند خوانده است.

کران کومار، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند، گفت گروه وی قصد رکوردشکنی نداشته است. وی افزود: «ما صرفاً می‌خواستیم تلاش کنیم تا توانایی‌مان در هر پرتاب را به حداکثر برسانیم.»

قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین به کسب‌وکاری پرسود تبدیل شده است. چراکه شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی به دنبال فناوری‌های پیشرفته‌تر هستند تا مخاطبان بیشتری جذب کنند.

هند نیز که برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار پرتاب ماهواره به فضا با کشورهای دیگر به شدت در رقابت است، به داشتن برنامۀ فضایی کم‌هزینه شهرت دارد. 

این کشور ماه گذشته با هزینه‌ای به ارزش تنها 14 میلیون دلار اولین فضاپیمای کوچک خود را به فضا پرتاب کرد.

هند در سال 2013 نیز اولین راکت بدون سرنشین خود را با هزینۀ 73 میلیون دلار در مدار مریخ قرار داد. این رقم در مقایسه با بودجۀ 671 میلیون دلاری ناسا در پروژۀ کاوشگر «ماون» بسیار ناچیز است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku