News   /   ايران   /   تلگرام

واکنش وزارت خارجۀ ایران به تحریم‌های جدید امریکا؛ اقدام متقابل

نمایی از وزارت امور خارجۀ ایران در تهران

در پی اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، وزارت خارجۀ ایران در بیانیه‌ای از اقدام متقابل علیه افراد و شرکت‌های امریکایی حامی افراط، تروریسم و سرکوب مردم منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجۀ ایران متن این بیانیه به شرح زیر است:

وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ايران اقدام غیرقانونی دولت ایالات‌متحده آمريكا در افزودن افراد و مؤسسات جدید ایرانی و غیر ایرانی به فهرست تحریم‌های نامشروع فرامرزی آن کشور به بهانه آزمايش موشكی اخير را ناسازگار با تعهدات ایالات‌متحده و نیز مغایر روح و متن قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنيت می‌داند و تأکید می‌نماید که توسعه توانمندی‌های موشکی کشور،  که صرفاً برای اهداف دفاعی و حمل تسلیحات متعارف طراحی‌شده و هیچ‌گاه جز در دفاع مشروع بکار گرفته نخواهد شد، حق مردم ایران بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد بوده و هرگونه مداخله دیگران در این زمینه نقض قواعد آمره حقوق بین‌الملل و خارج از صلاحیت هر کشور و نهادی می‌باشد.

جمهوری اسلامی ايران با پشتوانه حضور و حمایت هوشمندانه ملت بزرگ ایران، با هرگونه اقدامی كه منافع مردم ايران را هدف قرار داده باشد به‌صورت متناسب و متقابل برخورد خواهد كرد. همان‌گونه كه در پاسخ به اقدام اسلام‌ستيزانه دولت آمریکا و جلوگیری موقت از ورود ایرانیان، صدور ویزا برای اتباع آمريكايی در قالب سازوکار ویژه‌ای معلق گرديد، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام جدید ایالات‌متحده و به‌عنوان عمل متقابل، نسبت به اعمال محدودیت‌های قانونی برای تعدادی از افراد و شرکت‌های آمريكايی كه در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروريستی در منطقه نقش داشته و یا به كشتار و سركوب مردم بی‌دفاع در منطقه كمك می‌کنند، اقدام خواهد كرد. اسامی این افراد و شرکت‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

در پایان ضمن یادآوری مجدد این اصل که امنيت جمهوری اسلامی ایران غيرقابل مصالحه و غیرقابل‌مذاکره است، تأکید می‌نماید که اقدامات ناپخته و نسنجیده دولت ایالات‌متحده، جمهوری اسلامی ايران را از پیگیری و ادامه سياست اصولی خود در حفظ صلح و ثبات منطقه و مقابله با تروريسم و افراط‌گرایی بازنخواهد داشت و جمهوری اسلامی با تدبیر و درایت، اجازه نخواهد داد توطئه‌های خطرناک و اوهام آتش افروزان و جنگ‌طلبان رژيم صهيونيستی و حامیان ایشان به اهداف و نتایج شوم خود نائل آید.

وزارت خزانه‌داری امریکا، جمعه ۱۲ شرکت و نهاد و همچنین ۱۳ فرد مرتبط با ایران را تحریم کرد.

اولین تحریم‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا علیه ایران به دلیل آزمایش موشکی اخیر ایران و آنچه حمایت تهران از حوثی‌های یمن خوانده‌شده، صورت گرفته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku