یونیسف: نابودی 10 سال دستاوردهای بهداشتی یمن در تجاوز عربستان

شیرخوار یمنی مبتلا به سوءتغذیه برای درمان به یک مرکز پزشکی حومۀ صنعا آورده شده است، 20 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد تجاوز نظامی عربستان، یک دهه دستاوردهای یمن در بخش بهداشت و درمان عمومی را نابود کرده است.

یونیسف همچنین از سوءتغذیه کودکان یمن که به دلیل قحطی ناشی از حملات عربستان ایجاد شده، ابراز نگرانی کرد و هشدار داد این کودکان با خطر مرگ مواجه هستند.

مریتسِل ریلانو، نمایندۀ یونیسف در یمن، سه‌شنبه در ژنو سوئیس گفت: «به دلیل فروپاشی نظام سلامت، جنگ و بحران اقتصادی (در یمن)، ما به 10 سال پیش برگشته‌ایم. یک دهه دستاوردهای یمن در بخش سلامت از دست رفته است.»

این مقام یونیسف افزود از هر هزار نوزاد یمنی که زنده متولد می‌شوند، 63 نوزاد تا قبل از پنج‌سالگی جان خود را از دست می‌دهند؛ این در حالی است که در سال 2014 این رقم 53 کودک از هر هزار نوزاد بود.

ریلانو گفت حدود 3.3 میلیون یمنی ازجمله 2.2 میلیون کودک از سوءتغذیۀ حاد رنج می‌برند که 460 هزار تن از آنان کمتر از 5 سال سن دارند.

نمایندۀ یونیسف در یمن با اشاره به اینکه بیشترین موارد سوءتغذیه در استان‌های صعده، حدیده و تعز مشاهده شده است، گفت: «آنچه ما را نگران کرده، سوءتغذیۀ شدید است چراکه کودکان را می‌کشد.»

کودک یمنی در تعز به ساختمان مدرسه‌اش که در حملۀ هوایی عربستان ویران شده، می‌نگرد. 7 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جیمی مک‌گولدریک، هماهنگ‌کنندۀ امور انسانی سازمان ملل در یمن به‌تازگی هشدار داد تنها ذخیرۀ گندمِ سه ماه برای این کشور فقیر باقی مانده است.

یونیسف اعلام کرده است برای کمک‌رسانی به شهروندان یمنی که به دلیل حملات عربستان دچار آسیب‌های متعدد شده‌اند، دستکم به 236.5 میلیون دلار نیاز دارد؛ بودجه‌ای که تاکنون محقق نشده است.

بر اساس اعلام یونیسف، با گذشت حدود 22 ماه از آغاز حملات عربستان در یمن، حدود 1400 کودک یمنی در این حملات کشته شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است در تجاوز عربستان به یمن حدود 11 هزار و 400 شهروند یمنی ازجمله زنان و کودکان کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku