News   /   ايران   /   تلگرام

دستور جدید ترامپ؛ سرگردانی مسافران ایرانی

تصویری از فرودگاه جان اف کندی نیویورک

دستور جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، مبنی بر ممنوعیت موقت ورود اتباع 7 کشور از جمله ایران به امریکا، موجب سرگردانی مسافران و هرج و مرج در فرودگاه‌های جهان شده است. 

تصویب این دستور اجرایی که «حفاظت از کشور در برابر ورود تروریست‌های خارجی به امریکا» نام گرفته، نگرانی‌هایی را در میان شهروندان کشورهای سودان، سومالی، عراق، ایران، لیبی و یمن برانگیخته است.

بلافاصله پس از این امضای این دستور با عنوان «حفاظت از کشور در برابر ورود تروریست‌های خارجی به امریکا» در عصر جمعه، چند عراقی که قصد ورود به امریکا را داشتند در فرودگاه جان اف کندی نیویورک بازداشت شدند. 

شنیده‌ها حاکی از آن است که به محض اجرایی شدن این دستور، مسافران ایرانی برای ورود به امریکا با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

یکی از خبرنگاران نیویورک‌تایمز در توییتر خود دربارۀ مشکلات مسافران ایرانی می‌نویسد «خطوط هوایی خارجی از پرواز ایرانیان به امریکا ممانعت می‌کنند.»

این خبرنگار سپس نوشت شرکت‌های هواپیمایی امارات و کی‌ال‌ام صرفاً مسافران ایرانی را که کارت سبز (کارت اقامت دائم امریکا) دارند، به مقصد امریکا خواهند برد و از سفر ایرانیانِ دیگر ممانعت می‌کنند. در عین حال، شرکت‌های هواپیمایی قطر و لوفت‌هانزا هیچ کدام از مسافران ایرانی را به امریکا نمی‌برند.

شرکت هواپیمایی قطر جمعه‌شب تمام مسافران ایرانی خود را که به امریکا سفر کرده بودند، به دوحه بازگرداند.

کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در موارد متعددی نوشته‌اند در فرودگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون، نیویورک و آتلانتا پس از ارائۀ گذرنامۀ ایرانی و بدون اینکه روادید آن‌ها بررسی شود، به قسمت پروازهای خروجی راهنمایی شده و از همان جا به ایران و یا کشور مبدأ بازگردانده شده‌اند.

کارشناسان معتقدند با گذشت زمان و تکمیل تشریفات اداری در فرودگاه‌ها برای اجرای این دستور جدید، شمار مسافران بازگردانده‌شده از امریکا افزایش می‌یابد.

برخی وبسایت‌های خبری نیز با پوشش زنده و لحظه به لحظه از فرودگاه‌های سراسر امریکا، وضعیت مسافران ایرانی و 6 کشور دیگر را بررسی می‌کنند.

در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود این دستور بر وضعیت افرادی که دارای کارت سبز یا تابعیت ایالات‌متحده هستند بی‌اثر است، سخنگوی وزارت امنیت داخلی امریکا به‌تازگی اعلام کرده که این ممنوعیت، دارندگان کارت سبز را نیز دربرمی‌گیرد و ورود آن‌ها به امریکا فعلاً ممنوع است.

واکنش اعتراضی ترانه علیدوستی به تصمیم ترامپ

ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم فروشنده که نامزد اسکار 2017 شده، در توییترش اعلام کرد که در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

علیدوستی نوشت: «طرح ممنوعیت سفر ایرانیان به امریکا توسط ترامپ نژادپرستانه است، حتی اگر این ممنوعیت شامل یک رخداد فرهنگی نشود، من در اعتراض به این موضوع در اسکار شرکت نخواهم کرد.»

فیلم فروشنده به عنوان یکی از پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی زبان اسکار معرفی شده است.

در هیمن راستا، روابط عمومی فیلم فروشنده اعلام کرد اصغر فرهادى، کارگردان این فیلم، براى سفر به امریکا منع قانونى ندارد، اما تصمیمش براى حضور یا عدم حضور در مراسم را تا چند روز آینده به طور رسمى اعلام خواهد کرد.

طبق دستور جدید رئیس‎جمهور امریکا ورود پناه‎‏جویان سوری به ایالات‌متحده به مدت 4 ماه ممنوع شده و صدور ویزای مهاجرتی و غیرمهاجرتی برای شهروندان کشورهای سوریه، عراق، ایران، یمن، سودان، سومالی و لیبی به مدت 90 روز متوقف خواهد شد.

در بخشی از این دستور ذکر شده است که این ممنوعیت قابلیت آن را دارد که به امری دائمی مبدل شود.

ترامپ در این دستور اعلام کرده است که اگر کشورهای مذکور اطلاعات درخواست شده از سوی امریکا را ارائه ندهند، توقف صدور ویزا می‎تواند تمدید شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku