مشکل آب آشامیدنی در نوار غزه

یک پسر فلسطینی در حال حمل دبه‌های آب آشامیدنی در شمال نوار غزه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نوار غزه از مدت‌ها پیش با مشکل آب دست‌وپنجه نرم کرده است؛ سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه با فاضلاب، مواد شیمیایی و آب دریا آلوده‌شده است و 3 مرکز آب‌شیرین‌کن این منطقه نمی‌توانند نیازها را برآورده کنند و ساکنان این منطقه به‌شدت وابسته به واردات بطری‌های آب آشامیدنی هستند.

ربحی الشیخ، معاون وزارت آب فلسطین، گفت شرایط فراتر از وخیم شده و بیش از 90 درصد از آب سفره‌های زیرزمینی غزه غیرقابل استفاده است.

مروان النجار، یکی از فلسطینیان ساکن جنوب نوار غزه، می‌گوید وی در 10 سال گذشته هرگز نتوانسته است از شیر آب، آب بنوشد؛ وی هرروز 4 کیلومتر پیاده‌روی می‌کند تا یک دبه 20 لیتری پلاستیکی را از یک مرکز آب‌شیرین‌کن به خانه بیاورد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی نوشت، نجار که 6 کودک دارد و در نزدیکی خان یونس زندگی می‌کند، گفت: «آب شیر، شور است، انگار که مستقیم از دریا آمده است. ما از شیر آب نمی‌نوشیم.»

در عوض وی و دیگر ساکنان منطقه مجبور هستند تا برای نوشیدن و شستشو، با دبه از مرکز آب‌شیرین‌کن، آب به خانه بیاورند.

فتحی محرب، پدر 8 کودک در این منطقه گفت: «این آب حتی برای استفاده حیوانات نیز مناسب نیست. ما آب شیرین می‌خریم و از آب‌شور برای دوش گرفتن استفاده می‌کنیم.»

یک کودک فلسطینی در حال حمل دبه‌های آب در نوار غزه (عکس آرشیوی)

آلودگی آب غزه

علت این مشکل ریشه در مسائل مختلفی دارد اما شاید مهم‌ترین دلیل نبود آب در غزه، آلوده شدن سفره‌های آب زیرزمینی است.

مهم‌ترین منبع آبی غزه 55 تا 60 میلیون مترمکعب آب در سال دارد اما حدود 2 میلیون نفر ساکنان غزه در سال بیش از 200 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند.   

این بدان معناست که سفره‌های آب زیرزمینی به‌شدت افت کرده و همین مسئله موجب ورود فاضلاب و مواد شیمیایی به این سفره‌ها شده است.

شیخ همچنین با اشاره به وجود نیترات در آب نوار غزه گفت: «دائماً شاهد کاهش سطح آب و ورود آب دریا (به سفره‌های آب زیرزمینی) هستیم.»

سازمان ملل در گزارشی که در سال 2012 منتشر کرد، گفت غزه تا سال 2020 غیرقابل‌سکونت خواهد شد و تأسیسات آب‌شیرین‌کن آن تا سال 2016 از فعالیت بازخواهند ایستاد.

شیخ همچنین گفت بر اساس استانداردهای بین‌المللی، آب‌شیرین‌کن‌های غزه تا 96.5 درصد غیرقابل استفاده هستند.

شیخ گفت مردم غزه خود اقدام به حفر چاه برای دسترسی به آب کرده‌اند اما این موضوع کمک چندانی نمی‌کند. دیگران نیز با استفاده از روش‌هایی خانگی، آب را شیرین می‌کنند و در خیابان می‌فروشند اما این آب همچنان آلوده است.

یک‌راه حل خرید آب شیرین از رژیم اسرائیل است که تأسیسات آب‌شیرین‌کن وسیعی دارد. اما نکته اینجاست که 20 سال از سال 1995 تا 2015 طول کشید تا مذاکرات برای خرید 5 میلیون مترمکعب آب شیرین از این رژیم به نتیجه برسد.

نوار غزه از سال 2007 از سوی رژیم اسرائیل تحت محاصره است؛ در حال حاضر تنها 2 مرکز آب‌شیرین‌کن از 3 مرکز موجود در نوار غزه فعالیت می‌کنند که قابلیت تولید 8 هزار و 600 مترمکعب آب شیرین در روز دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku