تأکید سازمان ملل بر پیشرفت مذاکرات سوریه

آنتونیو گوتیرس، دبیرکل جدید سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دبیرکل جدید سازمان ملل با بیان اینکه تهدیدهای ناشی از درگیری‌ها در سوریه «بسیار خطرناک» شده‌اند، بر لزوم پیشرفت در مذاکراتی که هفتۀ آینده برگزار می‌شود، تأکید کرده است.

آنتونیو گوتیرس که اول ژانویه (12 دی) کار خود را در این سمت آغاز کرد، چهارشنبه اعلام کرد این درگیری‌ها باعث ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه و حمله‌های تروریستی در سراسر جهان شده است.

گوتیرس در مقر سازمان ملل در شهر ژنو گفت: «تبعات این بحران برای همه بسیار خطرناک شده‌اند.»

وی با اشاره به مذاکراتی که قرار است میان نمایندگان دولت و معارضان سوریه از دوشنبه (4 بهمن) در آستانه، پایتخت قزاقستان، آغاز شود، ابراز امیدواری کرد این گفتگوها «بتواند به تحکیم آتش‌بس و توقف درگیری‌ها منجر شود.»

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد موفقیت در مذاکرات آستانه «می‌تواند در ایجاد شرایط برای (مذاکرات مربوط به) فرایندی سیاسی که در ماه فوریه در ژنو ازسرگرفته می‌شود، ثمربخش باشد.»

عناصر گروههای معارض دولت سوریه (26 دی 95، عکس از رویترز)

گوتیرس همچنین افزود این موفقیت احتمالاً «نتایجی محسوس» به همراه آورد.

قرار است پس از مذاکرات آستانه در صورت موافقت طرفین، 20 بهمن مذاکرات با میانجی‌گری استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو ادامه یابد.

این در حالی است که دِ میستورا به نشست آستانه دعوت شده اما معاونانش به نمایندگی از سازمان ملل در این گفتگوها شرکت می‌کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات بین نمایندگان دولت دمشق و گروه‌های معارض مستقیم خواهد بود یا خیر. دور آخر گفتگوها میان دو طرف به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری سازمان ملل انجام شد ولی نتیجه‌ای به همراه نداشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku