احتمال 225 سال حبس برای سران حزب کردهای ترکیه

فیگن یوکسک‌داغ (راست) و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه (تصویر آرشیوی)

رهبران حزب حامی کردها در ترکیه که به اتهام ارتباط داشتن با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بازداشت شده بودند، با احکام ده‌ها سال حبس مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دادستانی استان دیاربکر که وظیفۀ رسیدگی به پروندۀ صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، سران حزب دموکراتیک خلق‌ها، را برعهده دارد، در مجموع خواهان حبس حداکثری آنها به مدت 225 سال است.

بر اساس این گزارش، دادستانی به دنبال حکم 43 تا 142 سال حبس برای دمیرتاش و 30 تا 83 سال حبس برای یوکسک‌داغ است.

رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها به همراه 9 نمایندۀ دیگر این حزب اواسط آبان ماه امسال به اتهام ارتباط داشتن با پ‌ک‌ک و عضویت در این گروه بازداشت شدند.

آناتولی پیش از این اعلام کرده بود رهبران این حزب مخالف دولت پس از امتناع از حضور در دادگاه و شهادت‌دادن در ارتباط با تحقیقات دادستانی دیاربکر بازداشت شده‌اند. این خبرگزاری همچنین مدعی شد اعضای حزب حامی کردها از «تروریست» خواندن پ‌ک‌ک امتناع و در مراسم خاکسپاری عناصر این گروه شرکت کرده‌اند.

null
تصویر لحظه دستگیری صلاح الدین دمیرتاش رئیس حزب دموکراتیک خلق (از احزاب کرد و مخالف دولت)

تمامی این افراد وجود هرگونه رابطه بین خود با حزب کارگران کردستان را رد کرده و این پرونده را سیاسی خوانده‌اند.

دمیرتاش گفته بود به دلیل مخالفتش با تلاش‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست‌جمهوری، در حال تنبیه شدن است.

اردوغان که حزب کارگران کردستان را «گروهی تروریستی» می‌داند، بارها حزب دموکراتیک خلق‌ها را شاخۀ سیاسی آن عنوان کرده و خواستار محاکمۀ نمایندگان این حزب به اتهام حمایت از تروریسم شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر تأکید کرده بود برکناری مقام‌های متهم به ارتباط داشتن با پ‌ک‌ک، اقدامی مهم در جهت مبارزه با این گروه به شمار می‌آید.

دادستانی دیاربکر در حالی خواهان احکام سنگین زندان برای رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها شده است که مجلس این کشور در 31 اردیبهشت امسال، لایحۀ لغو مصونیت قضایی نمایندگان مجلس را به تصویب رساند.

این مصوبه که با رأی موافق 376 نماینده تصویب شد، شرایط را برای محاکمۀ نمایندگان حزب حامی کردها و دیگر نمایندگان مخالف دولت آنکارا مهیا کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku