حمله به شاهزادۀ قطری در پاکستان به دلیل شکار پرندگان کمیاب

برخی از اعراب شاهین‌های خود را تربیت می‌کنند تا هوبره‌های پاکستانی را شکار کنند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یکی از اعضای خاندان سلطنتی قطر که برای شکار پرندگان مهاجر کمیاب به ایالت بلوچستان پاکستان سفر کرده بود، از سوی گروهی از روستاییانِ این ایالت هدف حمله قرار گرفت.

محمد یاسر، یکی از مقام‌های محلی پاکستان، دوشنبه اعلام کرد در حملۀ یکشنبۀ گروهی از روستاییان مسلح به کاروان خودروهای حامل این شاهزادۀ قطری در منطقۀ ماشکیل، 3 نیروی امنیتی زخمی شدند اما آسیبی به شاهزادۀ قطری نرسید.

یاسر گفت از 25 نفر به اتهام دست داشتن در این حمله شکایت شده است.

منابع قطری نیز وقوع این حمله را تأیید کرده‌اند.

پلیس بلوچستان اعلام کرد که تعدادی از مظنونان این حمله ازجمله برخی از نیروهای امنیتی این ایالت شناسایی شده و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

ماه گذشته نیز گروهی از شکارچیان اماراتی به سرپرستی شاهزاده شیخ صفی بن زاید آل نهیان که برای شکار پرنده‌های کمیاب به پاکستان سفر کرده بودند، در منطقۀ پنجگور ایالت بلوچستان از سوی تعدادی افراد مسلح هدف حمله قرار گرفتند اما آسیبی به این گروه نرسید.

هر سال تعداد زیادی از اعراب منطقه، ازجمله برخی شاهزادگان کشورهای عرب حاشیۀ خلیج‌فارس، در فصل زمستان برای شکار پرنده‌های کمیاب به نام «هوبره» به پاکستان سفر می‌کنند و به‌رغم مخالفت‌های مردم این کشور، به‌راحتی مجوز شکار دریافت می‌کنند.

یک شاهینِ تربیت‌شده تلاش می‌کند هوبره‌ای را شکار کند

بر اساس این جواز، هر شکارچی می‌تواند تعداد مشخص و محدودی هوبره شکار کند اما این شکارچی‌ها وقتی با شاهین‌های تربیت‌شدۀ خود به صحراهای پنجاب، بلوچستان و خیبرپختونخوا در پاکستان می‌روند، تا جایی که می‌توانند هوبره‌ها را قتل‌عام می‌کنند.

در سال 2014، یک شاهزادۀ سعودی بیش از 2 هزار هوبره را، که طبق قانون پاکستان از گونه‌های محافظت‌شده هستند، به‌طور غیرقانونی در ایالت بلوچستان شکار کرد.

تعداد هوبره‌ها در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته و سازمان بین‌المللی حفاظت از حیات‌وحش، این پرنده را در لیست قرمز قرار داده و جزو پرندگانی اعلام کرده که نسل آن‌ها با خطر انقراض روبرو است. برخی گزارش‌ها حاکی است تنها بین 50 تا 100 هزار هوبره در جهان باقی مانده است.

این مسئله در فضای مجازی و در میان فعالان جوان اعتراضاتی را برانگیخته است. آن‌ها خواستار بیرون راندن شکارچیان عرب از نقاط مختلف پاکستان هستند.

اخیراً دولت ایالتی خیبرپختونخوا که از سوی حزب مخالف دولت رهبری می‌شود، از ورود شکارچیان قطری به این ایالت برای شکار هوبره جلوگیری کرد.

برخی فعالان حقوقی دولت نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، را در این موضوع مقصر می‌دانند و شریف را به تبانی با برخی اعضای خانواده‌های سلطنتی عرب متهم می‌کنند. شریف حدود 7 سال در عربستان سعودی در تبعید سیاسی به سر برد و با خانواده‌های سلطنتی کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس روابط شخصی نزدیکی دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku