News   /   اروپا   /   تلگرام

مرکل به ترامپ هشدار داد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در نشست خبری (25 دی 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نسبت به گرایش‌های حمایت‌گرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، که در تضاد با سیاست تجارت آزاد است، هشدار داد.

مرکل شنبه (25 دی) در یک نشست خبری با یادآوری بحران اقتصادی سال 2008، بر لزوم «حرکت جمعی روبه‌جلو» تأکید کرد.

وی افزود: «من عمیقاً اعتقاد دارم که اگر با هم حرکت کنیم، بهرۀ بیشتری خواهیم برد تا وقتی‌ که هر کشور به‌تنهایی در پی حل مشکلات خود باشد.»

صدراعظم آلمان در پاسخ به سؤالی دربارۀ «گرایش‌های حمایت‌گرایی» ترامپ، به بحران اقتصادی جهانی در سال 2008 اشاره کرد که «از امریکا آغاز شد».

وی افزود در آن زمان «ما به‌عنوان کشورها و دولت‌های عضو گروه بیست گفتیم این مشکلی را که با آن مواجه هستیم باید با کمک یکدیگر حل کنیم».

مرکل گفت: «و راهکار غلبه بر این بحران اقتصادی، راهکاری مبنی بر انزوا و جدایی نبود بلکه راهی بود که مستلزم همکاری، قوانین مشترک و تنظیم بازارهای مالی بود.»

وی افزود برای همکاری در این زمینه، با رئیس‌جمهور جدید امریکا که 20 ژانویه (1 بهمن) شروع به کار می‌کند، گفتگو خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا

ترامپ در جریان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش تهدید کرده بود که توافقات تجاری نظیر توافق تجارت آزاد امریکای شمالی را لغو خواهد کرد.

ترامپ همچنین تهدید کرد که اقدامات حمایت‌گرایی را علیه واردات از چین و مکزیک انجام خواهد داد. به دنبال موضع‌گیری‌های اقتصادی ترامپ و مخالفتش با سیاست تجارت آزاد، شرکت خودروسازی فورد اخیراً اعلام کرد که از اجرای پروژۀ یک‌ونیم میلیارد دلاری ساخت کارخانۀ جدید در مکزیک منصرف شده و در عوض در خاک امریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این خبر در حالی اعلام شد که پیش‌ از آن ترامپ با انتقاد از شرکت خودروسازی جنرال موتورز تهدید کرد که مالیات سنگینی برای خودروی شورولت کروز این شرکت که خط تولید آن در مکزیک واقع شده، وضع خواهد کرد.

موضع‌گیری‌های ترامپ همچنین نگرانی آلمانی‌ها را برانگیخته است. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجۀ آلمان، پنجشنبه گفت اظهارات ترامپ مبنی بر مقایسۀ عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی امریکا با نازی‌های آلمان، او را «سردرگم» کرده است.

ترامپ چهارشنبه در یک نشست خبری از سرویس‌های اطلاعاتی امریکا انتقاد کرد و با تکذیب «اطلاعات نادرست» در رابطه با مسکو گفت «این روشی است که آلمان نازی در پیش می‌گرفت.»

اشتاین‌مایر پیش‌تر نیز در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود چشم‌انداز ریاست‌جمهوری ترامپ برای همۀ جهان «ترسناک» است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku