تکرار ادعاهای ضد ایرانی جانشین ولیعهد عربستان

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان (عکس از اکونومیست)

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، در گفتگو با نشریۀ اکونومیست بار دیگر ادعاهای ضد ایرانی خود را مطرح کرده است.

بن سلمان در خصوص قطع روابط دیپلماتیک با ایران و تشدید تنش‌ها بین دو کشور مدعی شد اگر روابط دیپلماتیک قطع نمی‌شد، ممکن بود ایران در آینده با انجام «اقدامات تحریک‌آمیز» به این اختلافات دامن بزند.

وی ادعا کرد اگر یکی از دیپلمات‌های سعودی یا خانواده‌هایشان در ایران مورد حمله قرار می‌گرفتند، اوضاع از آنچه در حال حاضر بین دو کشور در جریان است، بدتر می‌شد و «تنش واقعی در آن زمان به وجود می‌آمد».

بن سلمان در پاسخ به سؤالی دربارۀ احتمال وقوع جنگ بین دو کشور ایران و عربستان گفت این چیزی است که مقام‌های سعودی هرگز آن را پیش‌بینی نمی‌کنند.

وی افزود: «کسی که اوضاع را به این سمت (جنگ عربستان و ایران) هدایت می‌کند، قطعاً از عقل سلیم برخوردار نیست. چرا که جنگ بین ایران و عربستان می‌تواند شروع یک فاجعۀ جدی و بزرگ در منطقه باشد و بر کشورهای دیگر جهان نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت.»  

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا عربستان ایران را بزرگترین دشمن خود می‌داند یا خیر، گفت: «امیدواریم اینطور نباشد.»

جنگ یمن؛ یک تصمیم همگانی

وزیر دفاع عربستان سپس با تکذیب این موضوع که وی «معمار جنگ یمن» است، گفت تصمیم انجام عملیات در یمن تنها توسط یک شخص یا نهاد گرفته نشده و وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و شورای وزرای این کشور در اتخاذ چنین تصمیمی دست داشته‌اند و در نهایت این پادشاه است که تصمیم‌گیرندۀ اصلی بود.

وی افزود: «وظیفۀ من به عنوان وزیر دفاع این است که به دستورات پادشاه جامۀ عمل بپوشانم...و برای مقابله با هر تهدیدی آماده باشم.»

مصاحبۀ اکونومیست با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان (عکس از اکونومیست)

بن سلمان در خصوص این که جنگ یمن تا چه زمانی به طول خواهد انجامید، گفت هیچ کس نمی‌تواند این مسئله را به درستی پیش‌بینی کند.

عربستان سعودی از فروردین 1394 به بهانۀ بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی به این کشور فقیر را آغاز کرده است.

در این حملات تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی کشته‌ شده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند عربستان علی‌رغم دارا بودن انواع تجهیزات و صرف هزینه‌های گزاف، نتوانسته به اهداف خود در یمن دست پیدا کند.

بسیاری معتقدند مقاومت مردم یمن در برابر تهاجم ارتش عربستان سعودی شرایط را به زیان آل‌سعود رقم زده و آثار شکست این رژیم در جنگ یمن نمایان شده است.
 

عربستان با بحران اقتصادی مواجه نیست

در این مصاحبه همچنین از بن سلمان دربارۀ مسائل اقتصادی سؤالاتی پرسیده شد.

وی این مسئله را که عربستان با بحران اقتصادی مواجه است، رد کرد و گفت: «ما با چنین وضعیتی فاصلۀ زیادی داریم.»

این در حالی است که عربستان با کسری بودجۀ شدیدی مواجه است.

بن سلمان با بیان اینکه «به شبکه‌های اقتصادی جهانی» متصل است، مدعی شد: «من می‌توانم درآمدهای غیرنفتی کشورم را افزایش دهم.»  

با کاهش بی‌سابقۀ بهای نفت در بازارهای جهانی در اواسط سال 2014، عربستان سعودی با مشکلات اقتصادی گسترده‌ای روبرو شد و ریاض کسری بودجۀ حدود 100 میلیارد دلاری در سال گذشته تجربه کرد.

در همین راستا، پایگاه اطلاع‌رسانی ایندیپندنت بریتانیا اخیراً در تحلیلی با اشاره به شکست سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه، نوشت رؤیای عربستان سعودی برای تبدیل ‌شدن به قدرت برتر جهان عرب و اسلام بر باد رفته است.

این گزارش افزود سیاست‌های عربستان در سوریه و یمن شکست خورده و سیاست‌های آل‌سعود در قبال ایران نیز به‌جای آنکه نفوذ ایران را محدود سازد، دقیقاً نتیجۀ عکس داد و در آخرین نشست اوپک عربستان با کاهش تولید نفت خام خود هم‌زمان با افزایش تولید ایران موافقت کرد.

در پایان این تحلیل آمده است در این میان محمد بن سلمان هم از داخل و هم خارج از عربستان به دلیل قضاوت‌های اشتباهش، در شکست و یا به بن‌بست رسیدن جاه‌طلبی‌های ریاض مورد شماتت قرارگرفته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku