News   /   اروپا   /   تلگرام

نمایندۀ بریتانیا در اتحادیه اروپا قبل از آغاز مذاکرات برگزیت استعفا کرد

ایوان راجرز، نمایندۀ بریتانیا در اتحادیه اروپا

سِر ایوان راجرز، نمایندۀ دائم بریتانیا در اتحادیه اروپا تنها 3 ماه مانده به آغاز مذاکرات میان لندن و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا) به‌طور ناگهانی استعفا کرد.

روزنامۀ فایننشال تایمز گزارش داد راجرز عصر سه‌شنبه به کارمندانش گفته است به‌زودی از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت راجرز دلیل استعفایش را اعلام نکرده است.

دو منبع آگاه در دولت انگلیس که نامشان فاش نشده است خبر استعفای نمایندۀ بریتانیا در اتحادیه اروپا را تأیید کرده‌اند.

چارلز گرانت، مدیر اندیشکدۀ «مرکز اصلاحات اروپا» گفت: «این (استعفا) توانایی می (نخست‌وزیر بریتانیا) را برای توافق خوب با اتحادیه اروپا تضعیف می‌کند.»

گرانت افزود ایوان راجرز از معدود افراد در رده‌های بالای دولت بریتانیا بود که از اتحادیه اروپا سر درمی‌آورد.

این دومین استعفای یک مقام ارشد بریتانیا در اتحادیه اروپا پس از همه‌پرسی تیرماه گذشته است. پیش‌تر در 5 تیر امسال نیز جاناتان هیل، کمیسر وقت بریتانیا در اتحادیۀ اروپا استعفای خود را اعلام کرد. 

در همه‌پرسی 3 تیر امسال در بریتانیا، به‌طورکلی حدود 52 درصد از مردم رأی به خروج این کشور از اتحادیهٔ اروپا دادند.

روز همه‌پرسی درباره برگزیت در لندن، 3 تیر 1395 (عکس از رویترز)

انگلیس و اتحادیۀ اروپا بر سر برخی مسائل به‌ویژه تمایل انگلیس برای ادامۀ عضویت خود در بازار واحد اروپا بعد از برگزیت اختلاف‌نظر دارند.

نخست‌وزیر انگلیس گفته است که طی چند ماه آینده مذاکرات رسمی برگزیت را آغاز می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند این مذاکرات که قرار است اوایل فروردین سال آینده برگزار شود، به‌احتمال‌زیاد پیچیده‌ترین مذاکرات در تاریخ اروپا پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

راجرز حدود 3 سال پیش از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق به‌عنوان نمایندۀ بریتانیا در بروکسل منصوب شد. وی یکی از باتجربه‌ترین دیپلمات‌های بریتانیا در امور اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی در دولت داشته است.

با مشخص شدن نتیجۀ همه‌پرسی برگزیت، راجرز از کامرون به‌شدت انتقاد کرد که تلاش کافی برای بازتعریف رابطه بریتانیا با اتحادیه اروپا و متقاعد کردن رأی‌دهندگان برای ماندن در اتحادیۀ اروپا نکرده است.

هیلاری بن، رئیس کمیتۀ برگزیت در پارلمان بریتانیا دربارۀ استعفای راجرز گفت تغییر در سطح چنین جایگاه مهمی «چیز خوبی نیست».

بن با تأکید بر اینکه مذاکرات برگزیت «بسیار پیچیده، چالش‌برانگیز و دشوار» خواهد بود افزود استفاده از افراد مجرب در این برهه می‌تواند بسیار کارساز باشد.

رئیس کمیتۀ برگزیت در پارلمان بریتانیا گفت در مذاکرات آتی، انتقال درست دیدگاه‌های دولت انگلیس به دیگر اعضای اتحادیۀ اروپا و بالعکس بسیار «حیاتی» است.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku