«عربستان نیمی از سهام شرکت نفت دولتی این کشور را می‌فروشد»

آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان قرار است ناجی اقتصاد عربستان باشد.

عربستان سعودی قصد دارد برای حل مشکلات اقتصادی و جبران کسری بودجه، حدود نیمی از سهام آرامکو، شرکت نفت دولتی این کشور و بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان را بفروشد.

روزنامۀ الاقتصادیه، چاپ ریاض، به نقل از یک مقام رسمی سعودی که نامش ذکر نشده است، نوشت 49 درصد از سهام آرامکو طی یک دورۀ 10 ساله به فروش می‌رسد و درآمد حاصل از آن در «داخل و خارج کشور» هزینه خواهد شد.

به گفتۀ محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، عرضۀ اولیه سهام آرامکو از سال 2018 با فروش حدود 5 درصد از سهام آن آغاز می‌شود.

امین ناصر، رئیس آرامکو، گفت این شرکت به‌زودی نتایج گزارش سه‌ماهۀ تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری را منتشر می‌کند.

برآوردهای دولت عربستان سعودی نشان می‌دهد کسری بودجۀ این کشور در سال آتی میلادی حدود 53 میلیارد دلار خواهد بود بااین‌حال، دولت ریاض بودجۀ نظامی سال آینده را حدود 6.7 درصد افزایش داده است.

کسری بودجۀ عربستان در سال 2017 حدود 53 میلیارد دلار خواهد بود.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، ماه گذشته اذعان کرد این کشور میلیاردها دلار بدهی بالا آورده و به شرکت‌های ساختمانی خصوصی و کارگران خارجی بدهکار است.

عربستان سعودی سه‌چهارم درآمد خود را از فروش نفت تأمین می‌کند. علاوه بر کاهش بهای جهانی نفت طی دو سال اخیر، هزینه‌های ارتش عربستان در تجاوز نظامی به یمن باعث شد ریاض با کسری گستردۀ بودجه مواجه شود.

محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان، اوایل امسال طرحی موسوم به «چشم‌انداز 2030 سعودی» را ارائه کرد که هدفش ایجاد تغییرات اساسی در اقتصاد کشور به‌منظور کاهش وابستگی به نفت اعلام‌ شده است؛ هرچند کارشناسان در موفقیت اجرای آن ابراز تردید کرده‌اند.

شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز اواخر اردیبهشت امسال رتبۀ اعتباری عربستان را کاهش داد که نشان‌دهندۀ افزایش ریسک اعتباری سرمایه‌گذاری در این کشور است.

پیش‌تر نیز مؤسسات اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» و «فیچ» رتبۀ اعتباری عربستان سعودی را کاهش داده بودند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku