استفادۀ عربستان از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا در یمن

بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا که در شمال یمن پیدا شده‌اند. (عکس از عفو بین الملل)

بنا بر گزارش‌ها، عربستان سعودی در تجاوز به یمن از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا استفاده کرده و مقام‌های دولت لندن نیز از این موضوع مطلع بوده‌اند.

روزنامۀ انگلیسی گاردین نوشت مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، یکی از افرادی است که از این موضوع خبرداشته است.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری متعدد از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، به دفعات گزارش‌هایی را در خصوص استفادۀ ریاض از بمب‌های خوشه‌ای در یمن ارائه داده‌اند.

مدارکی که عفو بین الملل در ماه مه ارائه داده بود نشان می‌داد عربستان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا علیه غیرنظامیان در یمن استفاده کرده است.

افشاگری این روزنامۀ انگلیسی احتمالاً افزایش درخواست‌ها از دولت لندن برای متوقف کردن فروش سلاح به رژیم آل‌سعود را به همراه خواهد داشت، به ویژه اینکه واشنگتن نیز پیشتر اعلام کرده بود فروش برخی مهمات هدایت‌شونده به ریاض را محدود می‌کند.

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک مقام ارشد نظامی گفت مسئلۀ بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا «در بالاترین سطح ممکن مطرح شده است.»

یک سخنگوی دولت بریتانیا نیز خاطر نشان کرد: «دولت اینگونه ادعاها را بسیار جدی می‌گیرد. ما با استفاده از تمامی اطلاعات موجود و در نظر گرفتن تمامی احتمالات، این موضوع را با دقت بررسی کرده و آن را با ائتلاف تحت هدایت سعودی در میان گذاشته‌ایم.»

بریتانیا معاهدۀ بین‌المللی منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را در سال 2010 امضا کرد. به موجب این معاهده لندن باید تمامی مهمات خوشه‌ای خود را امحا و برای جلوگیری از استفادۀ دیگر کشورها از اینگونه مهمات تلاش می‌کرد.

مهمات و جنگ افزارهای خوشه‌ای حامل ده‌ها و یا صدها خوشۀ بمب‌ هستند که با اصابت به هدف در منطقه‌ای وسیع که اغلب به گستردگی یک میدان فوتبال است، پراکنده می‌شوند. بسیاری از این خوشه‌ بمب‌ها اغلب منفجر نمی‌شوند و محوطه را به یک میدان مین بالقوه تبدیل می‌کنند.

بمب‌های خوشه‌ای به دلیل گستردگی منطقۀ تحت پوشش خود، تلفات انسانی زیادی به همراه دارند و در صورت عمل نکردن چاشنی آنها، تا ماه‌ها یا حتی سال‌‎ها بعد نیز می‌توانند باعث کشتار غیرنظامیان شوند.

جت‌های نیروی هوایی ارتش عربستان سعودی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عبدالعزیز صالح بن حبتور، نخست‌وزیر جدید یمن، چهارشنبه (24 آذر) بریتانیا را به ارتکاب «جنایات جنگی» در یمن متهم کرده بود.

حبتور گفت بریتانیا «بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی» فروخته است و اطلاع دارد که سعودی‌ها از تسلیحات انگلیسی برای «بمباران مردم» استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: «آنها (بریتانیا) در بمباران مردم یمن مشارکت دارند.»

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، هفتۀ گذشته در مجلس عوام این کشور به دفاع از پشتیبانی لندن از تجاوز عربستان پرداخت و گفت هرگونه ادعایی در خصوص تخطی از قوانین بین‌المللی انسانی «به شکل مناسب» بررسی خواهد شد.

عربستان از فروردین 1394 به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش انصار الله حمله‌های هوایی خود را به این کشور عربی فقیر آغاز کرده است.

در جریان این تجاوز تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته‌ شده‌اند.

سعودی‌ها در حمله‌های خود به‌دفعات مدارس، بیمارستانها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناه‌جویان را بمباران کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku