دیدار علی شمخانی با فرستادۀ ویژۀ پوتین

دیدار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با الکساندر لاورنتی‌‌اف، فرستادۀ ویژۀ پوتین رئیس‌جمهور روسیه، در تهران (28 آذر 1395، عکس از خبرگزاری تسنیم)

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، عصر یکشنبه با الکساندر لاورنتی‌‌اف، فرستادۀ ویژۀ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جهت تبادل‌نظر و تبیین رویکردهای سیاسی دو کشور پس از آزادسازی شهر استراتژیک حلبِ سوریه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شمخانی در این دیدار ضمن اشاره به «ابتکار عمل» کشورهای ایران و روسیه و نیز جبهۀ مقاومت در شکل‌گیری موفقیت ارتش سوریه در روند آزادسازی حلب، اظهار داشت این دستاورد موجب شد سیاست‌های غرب و متحدین منطقه‌ای آن در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهانی قرار گیرد.

شمخانی با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران دربارۀ چگونگی خروج باقی‌ماندۀ مسلحین از حلب و نیز تخلیۀ شهروندان غیرنظامی، مجروحان و سالخوردگان در شهرک‌های فوعه و کفریا گفت طی سه سال اخیر، رسانه‌های غربی، عربی و اسرائیلی به نشر اکاذیب دربارۀ تلفات انسانی در حلب «بسیج» شده‌اند، درحالی‌که همین تریبون‌ها تاکنون کوچک‌ترین اشاره‌ای به «ضرورت خارج کردن مجروحان و سالخوردگان» غیرنظامی از مناطق تحت محاصرۀ تروریست‌ها، ازجمله شهرک‌های فوعه و کفریا، نداشتند.

وی با اشاره به «بدعهدی امریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای» نسبت به ضرورت اتخاذ ضمانت‌های لازم در مذاکرات آتش‌بس حلب برای تضمین استمرار آن و دور شدن افراد مسلح از حومۀ این شهر، اظهار کرد: «مجموعۀ ظرفیت‌های موجود باید برای تقویت امدادرسانی به مردم رنج‌کشیدۀ حلب و ایجاد شرایط امن همراه با خدمات ضروری برای حضور ساکنین با محوریت دولت سوریه بسیج شود.»

دبیر شورای عالی امنیت ایران با تقدیر از همکاری موفقیت‌آمیز میان دولت‌های ایران، روسیه و سوریه در راستای مبارزه با تروریسم و حامیان آن خاطرنشان کرد: «با توجه به افزایش پیچیدگی‌های سیاسی و نظامی بحران سوریه و ضرورت اتخاذ راهکارهای مشترک برای مدیریت شرایط پیش رو، افزایش رایزنی مقامات سه کشور در سطوح مختلف اجتناب‌ناپذیر است.

الکساندر لاورنتی‌اف، فرستادۀ ویژۀ رئیس‌جمهور روسیه، برای ملاقات با علی شمخانی و تشریح دیدگاه‌های روسیه جهت افزایش هماهنگی‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و میدانی در سوریه پس از آزادسازی حلب، به تهران سفر کرده است.

شهر حلب طی ماه‌های گذشته صحنۀ جنگی تمام‌عیار میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی بوده است و عملیات تخلیۀ باقی معارضان از چند محله در شرق حلب ادامه دارد.

 

نیروهای ارتش سوریه از 27 تیر مناطق تحت تصرف معارضان را در شرق حلب به محاصره درآورده‌ و عملیات گسترده‌ای را از اول مهر امسال برای آزادسازی کامل این شهر آغاز کرده بودند.

سربازان سوری در عملیات خود از پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه برخوردار بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku