News   /   ايران

حزب‌الله عامل «قدرت‌ساز و امنیت‌آفرین» در منطقه است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران

وزیر امور خارجۀ ایران می‌گوید جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان عامل قدرت‌ساز و امنیت‎آفرین در منطقۀ خاورمیانه است.

محمدجواد ظریف صبح دوشنبه طی سخنانی در همایش بین‌المللی «بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام» در دانشگاه شهید بهشتی گفت: «ما باید ژئوپلیتیک اتحاد را در برابر تفرقه، صلح در برابر خشونت و اعتدال را در برابر افراط و تفرقه قرار دهیم.»

ظریف 18 آبان با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، دیدار کرد. در این دیدار که جمعی از رهبران حزب‌الله نیز حضور داشتند، دو طرف درباره تحولات سیاسی لبنان و منطقه گفتگو کردند.

وی افزود: «یکی از چالش‌های امروز جهان، تعدد بازیگران است. تعدد و تکثر کنشگران در جامعۀ بین‌المللی یک چالش عمده است اما همین مسئله فرصتی برای برخی کشورهایی است که در شرایط قبلی نمی‌توانستند ایفای نقش کنند.»

ظریف گفت امروز حتی بدون داشتن سرزمینی می‌توان به یک «کنشگر زایندۀ امنیت و یا ناامنی تبدیل شد و این می‌تواند بر هر کشوری تأثیر بگذارد».

وزیر خارجۀ ایران ادامه داد: «کنشگری در جهان کنونی می‌تواند در فاصله بین نهادینه کردن قدرت و اضمحلال و نابودی آن حرکت کند. شاید مهم‌ترین چالش در جهان اسلام، عدم شناخت دقیق توانمندی‌ها و چالش‌های ما و سایر کشورها و کنشگران است.»

ظریف با بیان اینکه چالش‌های جهان اسلام تلفیقی از چالش درونی و خارجی است، گفت: «مشکلات جهان اسلام تحمیل شده است و افراط و تفریط نیز به آن دامن زده است.»

وی ادامه داد: «دعوای شیعه و سنی تلاشی برای منحرف کردن چالش ناکارآمدی برخی دولت‌های اسلامی منطقه به سمت دشمنان غیرواقعی است.»

ظریف در پایان تأکید کرد ایران در برابر تهدیدها، تحریم‌ها و فشارهای خارجی تا حد قابل‌توجهی «مصونیت» پیدا کرده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku