News   /   اروپا

بن‌بست ده‌‎ماهۀ سیاسی در اسپانیا پایان یافت

ماریانو راخوی، نامزد «حزب مردمی» اسپانیا، 8 آبان 1395، با رأی اعتماد پارلمان، نخست‌وزیر اسپانیا شد.

بن‌بست ده‌ماهۀ سیاسی در اسپانیا با رأی اعتماد پارلمان این کشور به ماریانو راخوی، نامزد حزب محافظه‌کار «مردمی» این کشور، به پایان رسید.

ماریانو راخوی، روز شنبه، رأی اعتماد پارلمان اسپانیا را کسب کرد و با 170 رأی موافق، 111 رأی مخالف و 68 رأی ممتنع از اعضای حزب کارگران سوسیالیست (PSOE)، برای نخست‌وزیری اسپانیا انتخاب شد.

راخوی در حالی‌ نخست‌وزیری اسپانیا را از آن خود کرد که حزب مردمی از 314 روز پیش هنگامی که در 20 دسامبر سال گذشته (29 آذر )، انتخابات سراسری برگزار شد، دولت را به طور موقت در اختیار داشت.

وی بعد از کسب رأی اعتماد پارلمان، در حالی بر پیشبرد سیاست‌های اقتصادی خود تأکید کرد که گروه‌های مخالف تدابیر ریاضت‌‍طلبانۀ اقتصادی وی را مسبب تشدید نابرابری در این کشور می‌دانند.

 راخوی با بیان این که از مشکلات بسیاری از مردم اسپانیا آگاهی دارد، تأکید کرد: «تعهد من هم اکنون، صرفاً دفاع از منافع عمومی‌ کشور است.»

نخست‌وزیر اسپانیا افزود: «تعهدات ما با اروپا و جهان باید محفوظ بماند، چراکه من تأکید دارم، این فقط یک موضوع دولتی نیست، بلکه مربوط به اسپانیاست. این مهم به هیچ حزبی مربوط نمی‌شود بلکه به اسپانیا مربوط است و هرکسی باید آن را درک کند.»

امکان انتخاب راخوی تنها با رأی ممتنع سوسیالیست‌ها فراهم شد.

کلید حل بن‌بست سیاسی در اسپانیا، تا چند هفته قبل، در اختیار سوسیالیست‌ها به‌ویژه «پدرو سانچز»، دبیر کل سابق این حزب، بود اما با استعفای نیمی از کمیتۀ فدرال 35 نفری حزب سوسیالیست، این کمیته منحل و سانچز اول اکتبر (10 مهر 1395)، به ناچار کناره‌گیری کرد.

پدرو سانچز، رهبر مستعفی حزب سوسیالیست اسپانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هفتۀ گذشته، سوسیالیست‌ها تصمیم گرفتند به وتوی درازمدت خود علیه محافظه‌کاران پایان دهند و با این کار زمینه را برای تشکیل دولت اقلیت خود فراهم کنند.

مخالفت سانچز با تشکیل دولت ائتلافی در کنار احزاب راست این کشور، اسپانیا را با بن‌بست سیاسی مواجه کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku