دیده‌بان حقوق بشر: حملات سعودی‌ها به یمن جنایت جنگی آشکار است

عربستان سعودی 17 مهر یک مراسم تشییع جنازه را در صنعا، پایتخت یمن، بمباران کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دیده‌بان حقوق بشر حملات هوایی اخیر عربستان سعودی به مراسم تشییع جنازه در صنعا، پایتخت یمن، را جنایت جنگی آشکار عنوان کرد و خواستار تحقیق مستقل دربارۀ آن شد.

 عربستان سعودی در یکی از شدیدترین حمله‌هایش به مناطق غیرنظامی در یمن، شنبه (17 مهر) یک مراسم تشییع جنازه را در صنعا، پایتخت این کشور عربی فقیر، بمباران کرد؛ بنا بر گزارش‌ها، در این بمباران دست‌کم 144 یمنی کشته و بیش از 520 نفر زخمی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر خواستار «تحقیق مستقل بین‌المللی دربارۀ این جنایت» شده‌است.

این بیانیه می‌افزاید عربستان سعودی از موقعیتش در شورای حقوق بشر برای «ممانعت از انجام تلاش‌ها برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در یمن توسط ارگان‌های بین‌المللی» استفاده می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر، که مقرش در نیویورک است، اعلام کرد به همین دلیل رژیم آل‌سعود «هیچ جایگاهی در این نهاد سازمان ملل ندارد.»

این بیانیه همچنین افزود بقایای مهمات استفاده‌شده در حملۀ روز شنبه نشان می‌دهد که در این حمله از تسلیحات امریکایی استفاده شده و واشنگتن به خاطر نقشش در این حملۀ غیرقانونی، مسئول این جنایت است.

عربستان سعودی 17 مهر یک مراسم تشییع جنازه را در صنعا، پایتخت یمن، بمباران کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سارا لی واتسون، مدیر بخش خاورمیانۀ دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «پس از حملات غیرقانونی 19 ماه اخیر به مدارس، بازارها، بیمارستان‌ها، عروسی‌ها و خانه‌ها، ائتلاف تحت رهبری سعودی اکنون حمله به مراسم تشییع جنازه را به فهرست رو به افزایشِ موارد نقض (حقوق بشر) اضافه کرده‌است.»

دیده‌بان حقوق بشر از امریکا و بریتانیا خواسته‌است تا فوراً همۀ قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی را به حال تعلیق درآورند.

این نهاد بین‌المللی تاکنون بارها اسنادی از استفادۀ عربستان سعودی از تسلیحات امریکایی و بریتانیایی، از جمله بمب‌های خوشه‌ای، در حملات غیرقانونی به یمن ارائه کرده‌است.

 اما با وجود این، امریکا همچنان به فروش سلاح به عربستان سعودی ادامه می‌دهد و تنها در سال 2015 قرارداد 20 میلیارد دلاری فروش سلاح را تصویب کرده‌است.

دولت بریتانیا نیز با وجود افزایش اعتراض‌ها، همچنان به فروش سلاح به عربستان سعودی ادامه می‌دهد. براساس گزارش‌های منتشره، بریتانیا از مارس 2015 تاکنون فروش تسلیحاتی به ارزش 2.8 میلیارد پوند (4 میلیارد دلار) به عربستان سعودی را تصویب کرده‌بود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku