News   /   اروپا

جانسون: بریتانیا باید به گزینه‌های نظامی علیه سوریه بیاندیشد

بوریس جانسون، وزیر امور خارجۀ بریتانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ بریتانیا می‎گوید لندن باید گزینه‌های نظامی را در قبال بحران سوریه در نظر بگیرد، اما هر اقدامی باید در چارچوب حملات ائتلاف تحتِ امر امریکا صورت بگیرد.

بوریس جانسون پنج‌شنبه (22 مهر) در گفت‎وگو با کمیسیونی در پارلمان بریتانیا افزود اگر بریتانیا قصد برگزیدن گزینۀ نظامی را در سوریه داشته باشد، این اقدام در کوتاه‌مدت صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: «این موضوع درست است که ما می‎بایست اکنون گزینه‌های‌‎ فعا‌ل‌تری یعنی گزینه‌های نظامی را در نظر بگیریم، اما باید دربارۀ نحوۀ به کار گیری این گزینه‌ها و آن‌چه قابل دستیابی است، واقع‌‎بین باشیم.»

وزیر امور خارجۀ بریتانیا دربارۀ مداخلۀ نظامی در سوریه، افزود: «بدون ائتلاف و بدون همکاری با امریکایی‌ها هیچ کاری از پیش نخواهیم برد.»

جانسون افزود اگرچه راه درازی تا اتخاذ گزینۀ نظامی از سوی بریتانیا وجود دارد، اما مذاکرات دربارۀ این موضوع در حال انجام است.

این مقام بریتانیایی همچنین اظهار داشت که تشدید تحریم‌ها علیه «بازیگران کلیدی» در حمایت از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از دیگر گزینه‌هایی است که بریتانیا درنظر گرفته‎است.

واکنش مسکو

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، پنجنشبه و در واکنش به اظهارات جانسون مبنی بر مداخلۀ نظامی بریتانیا در سوریه، گفت از حضور ارتش بریتانیا در سوریه استقبال می‌شود، اما به شرطی که به جای بشار اسد، تروریست‌ها را هدف قرار دهد.

جانسون از اظهاراتش دربارۀ جنگ سرد کوتاه آمد

وزیر امور خارجۀ بریتانیا در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات اخیر خود دربارۀ جنگ سرد جدید با روسیه اشاره کرد و اذعان کرد سخنانش در این‌باره «کاملاً صحیح» نبوده است.

وی تصریح کرد مسکو به اندازه‌ای که اتحاد جماهیر شوروی تهدیدی علیه ثبات جهانی به حساب می‌آمد، خطرناک نیست.  

جانسون ادعا کرد: «[روسیه] در حال ارتکاب امور وحشتناکی است... اما فکر نمی‌کنم روسیۀ امروز قابل مقایسه با اتحاد جماهیر شوروی باشد که خاطرات من از آن به کودکی‌ام مربوط می‎شود. تصور نمی‌کنم [روسیه] به اندازۀ اتحاد جماهیر شوروی سابق، تهدیدکنندۀ ثبات جهانی باشد.»

وزیر امور خارجۀ بریتانیا سه‎شنبۀ گذشته در نشست اضطراری مجلس عوام بریتانیا خواستار برپایی تجمع اعتراضی در مقابل سفارت روسیه در لندن برای اعتراض به بحران انسانی در شهر حلب در شمال سوریه شد.

سفارت روسیه در لندن در مقابل این اظهارات در صفحۀ خود در شبکۀ اجتماعی توییتر، مواضع وزیر امور خارجۀ بریتانیا را «حیرت‌آور» توصیف کرد و مقامات روس، بریتانیا را به روسیه‌هراسی متهم کردند.

جان ساورز، رئیس پیشین سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی6)

اظهارات جانسون حتی با انتقاد مقامات داخلی بریتانیا روبرو شد و جان ساورز، رئیس پیشین سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی6)، هشدار دارد که سخنان جانسون می‌تواند امنیت سفارت بریتانیا در روسیه را به خطر بیاندازد.

ساورز در عین حال وخیم شدن بحران انسانی در سوریه را متأثر از تصمیم بریتانیا مبنی بر عدم مشارکت در حمله به سوریه در سال 2013 دانست و افزود مسکو هنگامی وارد عمل شد که لندن میدان را ترک کرد.

جنگنده‎های امریکا و کشورهای عضو ائتلافی که با عنوان «ضد داعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت می‎کنند، از سپتامبر 2014 (تابستان 1393) بدون مجوز دولت دمشق یا سازمان ملل و به بهانۀ مبارزه علیه تروریست‌های داعش حملات هوایی خود به سوریه را آغاز کرده‌اند.

این ائتلاف که تاکنون بارها به کشتار غیرنظامیان در حملاتِ هوایی خود متهم شده‌ است، تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در سوریه نداشته است. ناظران سیاسی با انتقاد از عملیات نظامی امریکا در خاورمیانه می‌گویند این حملات هوایی تنها به نفع تولید‌کنندگان سلاح در ایالات متحده بوده است.

مسکو و واشنگتن اختلافات گسترده‌ای در قبال بحران سوریه دارند. مسکو از سال گذشته و به درخواست دولت سوریه حملات هوایی خود را علیه مواضع تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های وابسته به گروه تروریستی القاعده در خاک سوریه آغاز کرده است.

اما امریکا و متحدانش از جمله بریتانیا با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی همچون جبهةالنصره، وابسته به القاعده، تحت عنوان «مخالفین میانه‌روی دولت سوریه» مواضعی مخالف با مقامات مسکو دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku