مذاکرات روسیه و امریکا بر سر بحران سوریه

سرگئی لاوروف (راست) و جان کری، وزرای خارجۀ روسیه و امریکا (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

روسیه می‌گوید قرار است برای اولین بار پس از شکست آتش‌بس سوریه، مذاکراتی با امریکا و برخی کشورهای منطقۀ خاورمیانه بر سر بحران سوریه داشته باشد.

وزارت امور خارجۀ روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجۀ روسیه و امریکا، توافق کرده‌اند تا روز شنبه همراه با دیپلمات‌های ارشد چند کشور منطقه مذاکراتی به منظور «ایجاد شرایطی برای حل‌وفصل بحران سوریه» در شهر لوزان سوئیس برگزار کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، لاوروف روز چهارشنبه گفت در این مذاکرات باید ترکیه، عربستان سعودی و احتمالاً قطر حضور داشته باشند.

همچنین یک منبع مطلع در وزارت خارجۀ امریکا برگزاری این مذاکرات را تأیید کرد و گفت: «نشست لوزان، نشستی با بازیگران کلیدی منطقه و روسیه است.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

اختلاف‌نظرها میان روسیه و امریکا بر سر بحران سوریه بالا گرفته‌است؛ روسیه حامی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و امریکا طرفدار اصلی معارضان دولت دمشق است.

لاوروف و کری در تاریخ 20  شهریور پس از ساعت‌ها مذاکره از توافق برای برقراری آتش‌بس در سوریه خبر دادند. این آتش‌بس از روز 22 شهریور به مدت یک هفته در سوریه برقرار شد.

در خلال این آتش‌بس، معارضان سوری بارها آتش‌بس را نقض کردند؛ همچنین دو جنگندۀ ائتلاف تحت رهبری امریکا در خلال این آتش‌بس مواضع ارتش سوریه را بمباران کردند که در این حملات ده‌ها نظامی سوری کشته و زخمی شدند.

مقامات روسیه و سوریه پایبند نبودن امریکا به تعهداتش را علت اصلی شکست آتش‌بس در سوریه عنوان کرده‌اند.

امریکا نیز پس از حمله به یک کاروان کمک‌های امدادی در حومۀ حلب در تاریخ 29 شهریور، مذاکرات دوجانبه با روسیه بر سر سوریه را معلق کرد.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است.

بر اساس اعلام استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، بحران پنج سال اخیر در این کشور 400 هزار کشته برجای گذاشته‌است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku